Normalt å barbere penis?

er det normalt å barbere seg rundt penis? I såfall hv bruker man?

Hei.

Det er helt naturlig å ha hår rundt kjønnsorganene og det er ikke nødvendig å barbere dem bort. Likevel er det noen som barberer seg, men mange gjør det ikke. Tidligere var det mest vanlig å ikke barbere seg. Det er ikke nødvendig for gutter å barbere seg. Det er kanskje litt mer vanlig at jenter barberer bort hår, og de fjerner gjerne hår både under armene, på leggene og rundt bikinilinjen.

Gutter har hår rundt og over penis, på pungen, rundt endetarmsåpningen, men også nedover lårene og oppover mot navelen. Noen har mye hår, andre lite. Kjønnshårene har flere funksjoner. De holder på lukten fra kjønnsorganet, holder på fuktigheten, ventilerer huden og hårrøttenes nerveceller øker følsomheten.

Noen klipper eller barberer bort deler eller alt kjønnshåret. Men huden på og rundt kjønnsorganet er tynn og følsom og ved barbering kan det lett oppstå sårhet i huden og røde kviselignende prikker. Når håret kuttes ned til huden kan det også oppstå betennelse i hårsekken. Det er derfor viktig å være renslig og forsiktig ved intimbarbering. Dersom hårene er lange, kan det være lurt å klippe dem kortere med saks før en evt barberer. Ved barbering brukes barberhøvel og rikelig med barberskum som er tilpasset intimområdet. La skummet virke litt før du barberer og skyll godt med vann etterpå. En må være forsiktig så en ikke kutter seg. Smør gjerne huden med en god krem etterpå, gjerne en som inneholder Aloe vera. Hårene gror fort ut igjen, og prosedyren må derfor gjentas ofte dersom en ønsker å være fri for hår. Huden klør ofte i den fasen og hårene blir stive og stikkete. I tillegg kan huden lett bli sår og rød om en barberer ofte. Å trimme kjønnshåret lett med en saks kan være et alternativ til barbering for å slippe sårhet, kviser og nupper.

Les også: Barbering nedentil