Ønsker å bli kvitt negative tanker

Jeg er en 16 år gammel jente. Jeg har blitt kalt "stygg" av gutter flere ganger. Men jeg har tilgitt dem. Dette hjemsøker meg hele tiden og hver gang jeg jeg finner ut at en gutt jeg liker, liker en annen. Tenker jeg at det er fordi jeg er så stygg. Jeg prøver å ikke tenke så negativt, og som oftest i alle andre situasjoner føler jeg meg fin. Jeg vet at dette har noe med hvordan menneske er bygd opp.

Men har dere noen tips og bibelvers jeg kan lese/bruke når jeg er på mitt verste? Jeg har nemlig bedt om mange tips før, men jeg føler at Gud er den eneste som kan hjelpe meg med å glemme dette helt. For det er helt umulig for meg alene, har prøvd i nesten 4 år.

Hei!

Når de guttene kaller deg “stygg” så vet vi jo ikke hva de egentlig legger i det, men uansett så handler vel ikke det utsagnet om hvem DU er, men heller om hvem DE er. Det er det som går ut av et menneske som forteller hvem det mennesket er, og det at de kan si slike ting forteller mer om dem eller om deg. Det at de guttene kan si slike ting, forteller deg litt om hvem de er og at kanskje du heller skal spare oppmerksomheten din til det dukker opp en gutt som behandler deg med den ære og respekt du fortjener.

Så fint at du føler deg fin!! Fortsett med å føle deg fin, det vi gjøre noe med utstrålingen din og det vil også gjøre noe med hvordan andre ser på deg og behandler deg. Det du tenker om deg selv, vil smitte over på de andre.

Dessuten så finnes det ingen som er “stygg”? Alle har skjønnhet ved seg og i seg - det er bare ikke alle som ser lenge nok, til å oppdage det. Du er også fin! Helt uavhengig av hva gutter har sagt eller ikke sagt. Det kan være vanskelig å tro, særlig i en ungdomstid med mange krav og forventninger. Skjønnhetsidealet som særlig jenter utsettes for er rått og helt urealistisk! Vi er ikke skapt til å ha Barbie-kropp og utseende. Skjønnheten i et menneske handler om andre ting enn lepper, pupper, lengden på øyevippene eller sminkeferdigheter. Det kan bare være så innmari vanskelig å huske, når blader, filmer og tv sier det motsatte. Det beste med å bli litt eldre er at man med tiden får mulighet til å bli glad i seg selv, som man er. Selvfølelsen kan bli sterkere, man tåler mangelen på tilbakemeldinger, eller sårende kommentarer litt bedre. Men uansett alder; den aller viktigste personen som liker deg - er deg. Å bli glad i seg selv er mulig - uansett alder! For det er ikke utseende som er det fineste med en person, men selve personen. Når man velger seg en partner eller venner, velger man ikke et utseende, men en person som en skal leve sammen med hver eneste dag også når man eldes og utseende forandrer seg. Så skjønnhet handler om utstrålingen av den personen man er, om vennlighet og varme, omsorg og hjelpsomhet.

Sjefsdesigneren, han som lagde deg, sier at han er kjempefornøyd med deg! Når Han ser på deg, så gleder Han seg og fryder Han seg - ja, han hopper av glede! Og gir deg på ny sin kjærlighet! (Sefanja 3.17)

Og til oss jenter sier han; “Hør, datter, se hit og vend øret til! Glem nå ditt folk og din farsætt, så vil kongen glede seg over din skjønnhet! For han er din herre, ham skal du hylle.” (Salme 45. 11-12)

Så når HAN sier det, kan du bare glemme de folka som sier stygge ting, glem hva motebladene sier om skjønnhet, hva gutta sier – «Se på meg, sier Gud, hør på meg, jeg har peiling! Og jeg gleder meg over din skjønnhet!» Han har elsket deg fra før du ble født og vet akkurat hva Han gjorde da han lagde deg! (Salme 139)
Og Han sier at Han aldri- aldri- aldri har tenkt å slippe deg eller svikte deg! (Jesaja 43.1-2 + 4, og Heb 13. siste del av vers 5) INGENTING kan skille deg fra Guds kjærlighet! “For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.”( Romerne  8.38-39)

Det du kan gjøre er å passe på at tankene dine ikke får bruke mye tid på disse løgntankene, men at du er raske med å bytte dem ut med sannheten. Du kan ha bibelvers på lur, og setninger du har laget deg, som du er snar å si til deg selv når løgntankene kommer. Du kan skrive opp setninger på post-it lapper og lime dem på speilet, pc’en, veggen og ha dem på mobilen din slik at du kan fylle tankene dine med det som godt er, -“hjernevaske” deg selv med sannheten.

Forslag til slike setninger er: “Jeg er god nok!” “Det er bra å være meg!” ”Jeg er vakker.”  “Det er bedre å stole på Gud enn å stole på mennesker.” Salme 118,8 :) “ Jeg er kunstferdig formet  av Gud!” “Jeg er laget akkurat slik Gud ville ha meg!” “Gud fryder seg over meg!”  “Jeg er Guds elskede, Han synes jeg er vakker!”  Salme 139,13-17/ Sefanja 3.17

Det er vondt å høre at du har latt disse dumme kommentarene gå inn på deg, og vi vil anbefale deg at du får snakket med noen voksne om det, en ungdomsleder eller helsesøster som kan hjelpe deg til å bli kvitt makten de ordene har fått over tankene og følelsene dine.

Les også :

Aldri god nok

Den perfekte kroppen

Hvordan bygge opp selvbildet