Operere nesen?

Hei!

Jeg er en jente som har veldig lyst til å operere nesen min fordi den er så skjev. Hva sier bibelen om å fikse på utseende sitt, er det synd å ta plastisk kirurgi?

Hei!

Bibelen sier ikke noe om plastisk kirurgi, men at det er viktigere å jobbe med å ha et godt hjerte. Dette er viktigere enn å fikse på hvordan man ser ut. Likevel er det godt å jobbe med å like også sitt eget utseende. Det er mye lettere (og billigere) å jobbe med hvordan man tenker om seg selv. Det virker som du tenker at skjev nese = galt. Hvem har fortalt deg det? Hvis du tenker at rett nese er normalen, kan man jo like gjerne tenke at rett nese er kjedelig og skjev nese er flott og originalt.

 De aller fleste har side ved utseendet sitt som de ikke liker. Om man begynner å operere på disse, blir det fort nye sider man oppdager ved seg selv som man vil operere. Mange som har tatt plastisk kirurgi ikke er mer fornøyde med utseendet sitt etterpå. Kanskje er de fornøyde med operasjonen, men hva om man tenker at man må operere alt man ikke er fornøyd med? En annen side av dette er hva man tenker om alle andre som ikke har det vår kultur/media definerer som "vakkert utseende". Mener man at alle burde opereres? Selv om man ikke mener det, er det lett for andre rundt å tolke det slik.

 Alle neser er forskjellige. Om du studerer andre sine neser en stund, vil du nok se at Gud har vært veldig kreativ med nesene våre :)

 En helt annen sak er om du har fysiske plager på grunn av nesen din. Da kan du snakke med legen din og kanskje kan det være bra å ta en operasjon. Det er for eksempel ikke unormalt å ha skjev nesevegg (inni nesen), men for noen kan dette bli så plagsomt at man trenger en operasjon.

 Ofte synes andre vi er vakre nettopp på de områdene som de kanskje ikke setter sånn pris på selv. Så vi trenger vel alle å lære oss å sette pris på det som gjør oss litt annerledes og spesielle. Håper du kan lære å bli glad i nesen din!