Pappa er veldig sinna

Hei jeg er ei jente på 11 år.
Jeg er usikker på livet, finnes det noe himmel etter døden? Jeg tror på Jesus og har vokst opp med Kristine foreldre men de krangler så fælt er redd for at de skal skilles, pappa er veldig sinna:((( plis hjelp meg!!

Hei jente 11 år!

Uff, nei, det er ikke alltid så lett – livet byr på mange utfordringer for oss :-(

Bibelen forteller oss ikke nøyaktig hva hvert enkelt menneske skal gjøre i livet sitt – så det er helt greit også for noen som tror på Jesus å føle seg usikre av og til, på hva som vil skje. Sånt er ikke noe å skamme seg over. Men Gud vil så klart at vi egentlig skal kunne ha det trygt og godt med hverandre – Bibelen er full av veiledning for hvordan vi skal kunne leve sammen og ha det bra. Da er det leit når vi ikke føler at vi har den tryggheten i vår egen familie.

Bibelen forteller oss ikke så veldig nøyaktig hvordan det er rett etter vi dør. Men, det Gud har latt oss få vite, er at verden som vi er i mens vi lever, ikke er slik han ønsket da han skapte den – i skapelsesberetningen i 1. Mosebok kapittel 1 står det om hvordan Gud skapte verden og så på hvordan alt sammen var ”veldig godt” (kapittel 1, vers 31 for eksempel). Litt senere, i kapittel 3, står det om hvordan vi mennesker (her representert av Adam og Eva) har gjort opprør mot Gud (for eksempel ved å lyve og være egoistiske, eller ved å stjele eller slåss eller alle andre ting som vi ikke gjør av kjærlighet til Gud og omsorg for andre) – og hvordan det har gjort at verden ikke lenger er et like godt sted å leve. Det er litt komplisert å forklare i et kort svar her, men i alle fall sier Bibelen at Gud har bestemt at verden slik den er nå, med lidelse og sykdom og krig og krangling, ikke skal være slik for alltid: en dag vil han skape ”en ny himmel og en ny jord” (Johannes’ Åpenbaring kapittel 21 vers 1 - husk at symbolene og bildespråket her kan være litt vanskelig å forstå) – og at ”han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte” (samme kapittel, vers 4) – så Bibelen gir et helt klart bilde av at Gud bryr seg om at vi har det vondt, og at han ønsker å rette alle ting opp igjen en dag. Jesus snakker også om noe slikt når han sier ”kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile” (Matteusevangeliet kapittel 11 og vers 28).

 Så kan vi lure på hvorfor det ikke skjer nå at Gud retter opp alt – hvorfor livet må være så vanskelig. Det er ikke så lett å svare på – men på den annen side er det ikke alltid det hjelper med å prøve å svare. Kanskje det er bedre å finne ut hva vi kan gjøre for å klare oss igjennom alt sammen.

 For mange hjelper det å finne venner en kan støtte seg til – kanskje noen en kan snakke med om det som er vanskelig. Har du en venn eller to som du kan snakke med om disse tingene? Kanskje en menighetsleder, pastor, helsesykepleier på skolen eller en lærer? Uansett er det nok viktig at moren og faren din får vite av deg hvordan du føler deg når de krangler. De vil nok egentlig ikke at du skal være redd, men det kan være vanskelig hvis det skjer noe og de ikke får til å snakke rolig sammen.

 For det er nok slik at moren og faren din egentlig ikke har lyst til å krangle, men så skjer det kanskje stadig ting som gjør at det blir slik likevel. Har du prøvd å si til dem at du blir lei deg når det er sånn? Kanskje de ikke har skjønt så godt ennå hvordan du føler det. Og noen ganger når vi blir sinte på andre, kan det være fordi vi egentlig er triste inni oss eller føler at vi ikke får til ting – også blir det til sinne. Og da er det lurt å prøve å snakke sammen om det som skjer – kanskje ikke midt i krangelen, men hvis en venter til det hele har roet seg litt mer kan det gå. Husk at hvis du synes det er vanskelig eller skummelt å si dette til moren og faren din, kan det kanskje bli lettere hvis du får hjelp av noen andre til å snakke om det.

 Håper det kan bli bedre etter hvert. Husk at Jesus har sagt at vi kan komme til ham med det som er vanskelig. Gud tvinger oss ikke til å slutte å krangle eller si dumme ting, men vi kan i det minste be om styrke og visdom til å klare oss gjennom det som er vanskelig, frem til Gud retter opp verden en dag. Husk at hvis du lurer på noe mer er det lov å spørre igjen.