Prevensjon

Hei,

jeg skal gifte meg til sommeren og prøver å finne ut hvilket prevensjonsmiddel vi som kristne skal bruke. Dette har det vært vanskelig å finne informasjon om, men jeg har da funnet noe. Jeg vet at p-piller hindrer eggløsning slik at egget ikke blir befruktet, men at noen p-piller også virker slik at et eventuellt befruktet egg støtes ut av livmoren. Dette er ikke etisk riktig for meg, da jeg tror at livet starter med befruktningen.

Men det finnes ingen informasjon noe sted om hvilke p-piller som ikke har denne effekten. Er det eventuelt sant at dersom man husker å ta pillene så er det ingen fare for at et egg blir befruktet? Og at om jeg glemmer det kan man bruke kondom de nermeste dagene?

Det jeg lurer på er om dere kan komme med noen konkrete navn på p-piller som jeg kan ta, evt. annen relevant prevensjon. (Jeg har vurdert ladycomp, men har uregelmessig mens og dette blir da veldig slitsomt å passe på.)

Kanskje dere også skulle laget en artikkel der flere gifte par snakker åpent om hvilken prevensjon de bruker, for det er det alt for liten informasjon om i kristne sammenhenger!

Jente 20

Hei Jente 20

Det er fint dere har snakket sammen om prevensjon i god tid før bryllupet. Det er også veldig bra at dere er bevisste på å unngå prevensjonsmidler som ikke hindrer befruktning.

 Ordet p-piller brukes vanligvis om såkalte kombinasjonspiller som inneholder to typer hormoner (østrogen og gestagen). Alle disse virker på samme måte. Den viktigste mekanismen er å hindre eggløsningen slik at det ikke kan skje noen befruktning. I tillegg blir slimet i livmorhalsen seigere slik at det blir vanskelig for sædcellene å komme seg opp i livmoren. Noen av produsentene av p-piller oppgir også en tredje virkningsmekanisme, nemlig at livmorslimhinnen blir mindre mottakelig for at det befruktede egget kan feste seg.

 Det kan forekomme veldig sjeldne eggløsninger selv om man står på p-piller, men vanligvis vil den økte seigheten i slimhet i livmorhalsen da hindre at det skjer en befruktning hvis man har samleie i dagene rundt eggløsningen. Det som er tilgjengelig av forskningsmateriale tyder på at det er svært liten sannsynlighet for at egg blir befruktet og utstøtt hvis man tar p-pillene regelmessig og ikke glemmer noen piller. Vi anbefaler å bruke kondom fram til neste brett med p-piller hvis man glemmer en pille.

For å være enda sikrere på at det ikke skjer en befruktning, kan man med nesten alle norske p-piller (untatt Synfase og Qlaira) ta hormontabletter sammenhengende i tre måneder. Før neste periode kan man redusere den hormonfrie perioden fra 7 til 4 dager, dette vil ytterligere redusere risikoen for at eggløsning skal skje. Dette opplegget kan du snakke med legen din om.

 Såkalte minipiller inneholder bare en type hormon (gestagen) og har mye dårligere evne til å hindre eggløsning. Dermed er faren mye større for at det skjer utstøtning av befruktede egg. Et unntak her er minipillen Cerazette, denne har samme virkningsmekanisme som p-piller. Den er helt uten hormonfrie perioder og regnes som et av de sikreste alternativene for å unngå utstøtning av befruktede egg.

 Hvis du vil ha mer informasjon anbefaler vi deg å lese artikkelen

Hindrer p-piller befruktning?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no

Vennlig hilsen guttogjente.no