Problemer med runking

Jeg har noen problemer med runking. De siste 3 årene har jeg runket hver dag uten unntak. Jeg trenge hjelp å stoppe.

Hei og takk for spørsmålet!

I dag er det mange som mener at det bare er sunt å onanere, men onani er ikke helt uproblematisk. For selv om det ikke behøver å være noe galt i å stimulere sine egne kjønnsorganer, så kan dette som du selv har erfart være veldig vanedannende. Det er også svært vanskelig å onanere mye uten at dette fører til at man fantaserer om å gjøre seksuelle handlinger som bryter med det vi innerst inne vet er riktig. Da er det også lett å vikle seg inn i et nettverk av seksuelle fantasier som ikke bare gir skyldfølelse, men også bidrar til å gjøre det enda vanskeligere å kutte ut onanien. Derfor er det veldig bra at du ber om hjelp når du opplever at onani er blitt en uvane og at onanien har makt over deg.

Når en vane er så inngrodd som at man har onanert hver dag i tre år, er det vanskelig å bryte vanen fra den ene dagen til den andre. Men for å komme ut av den onde sirkelen vi vil likevel anbefale deg å prøve å kutte ut onanien fullstendig.

Første skritt på veien er å innrømme for deg selv at du har et problem. Det har du gjort ved å skrive det du gjør og ta kontakt med oss. Når du ser at noe er et problem, har du også motivasjon til å gjøre noe med problemet. Minn deg selv på at dette er en kamp som du ønsker å vinne. For hver dag du klarer å overvinne en dårlig vane blir du sterkere.

Mange som sliter med avhengighet av onani angrer rett etter at de er ferdige med å onanere. Når du får lyst til å onanere kan det være en god hjelp at du spør deg selv: Hvordan vil jeg føle det når jeg er ferdig med å onanere? Når du husker hvordan dette har føltes tidligere kan det være lettere å motivere seg selv for å finne på noe annet enn å onanere. Noen velger å ta seg en løpetur eller lese en god bok. Det kan være en hjelp å be til Gud for andre mennesker slik at fokuset flyttes fra deg selv til Gud og andre menneskers behov.

Hvis dette ikke er nok kan det være lurt at du spør deg selv: Hvordan vil livet mitt være om fem år hvis jeg fortsetter slik som nå? Vær ærlig med deg selv. Tillat deg selv å kjenne etter hvordan livet ditt vil være i fremtiden hvis du ikke bryter ut av mønsteret du er i nå. Tenk så på hvor godt det vil være om du i fremtiden kan se tilbake og vite med deg selv at du klarte å bryte ut av en dårlig vane.

Noen har sagt at det tar 21 dager å etablere en ny vane, men det er ikke alltid like enkelt i virkeligheten. Likevel er det slik at jo lengre du klarer å bryte med en gammel vane, desto større evne får du til å etablere nye og gode vaner.

Litt forenklet kan man si at hjernen vår består av to deler; følehjernen og tenkehjernen. Når vi sitter fast i en gammel vane er det ofte følehjernen vår som lurer oss til å tro at vi må følge vanen for å ha det bra. Men når vi med tenkehjernen avslører at følehjernen lurer oss, kan vi lettere velge å ikke følge alle impulsene som følehjernen gir oss. Tenkehjernen er som en muskel som blir sterkere av å trene. For hver gang vi tar en riktig avgjørelse selv om vi føler at vi har lyst til noe annet, blir tenkehjernen sterkere. Over tid vil vi mye lettere kunne velge det som er rett fordi har viljestyrke til å ikke gi etter for fristelser.

Husk også at vi kan komme til Gud med alt vi sliter med. Han vil hjelpe oss å bryte ut av dårlige vaner og vil ikke at noe skal ha makt over oss (1. Korinterbrev 6.12). Samtidig er det slik at Gud vet at vi ikke er fullkomne. I en slik prosess kan det skje at man faller tilbake i tidligere vaner enkelte ganger. Men når vi kommer til Gud er det ingen fordømmelse (Romerne 8.1). Han gir oss alltid en ny mulighet.

Hvis du kjenner en voksen du har tillit til, slik som for eksempel en pastor eller ungdomsleder, kan det være en hjelp å ta en prat om disse tingene. Selv om det kan føles vanskelig å ta opp slike ting vi sliter med, kan det være en stor lettelse å stå sammen med noen som kan støtte deg og være med og be for deg.

Vi anbefaler deg også å lese mer om onani her på nettsiden:

Er det greit å onanaere
Kan det være bra å ikke onanere
En historie om onani og seksuelle følelser

Lykke til!