Problemer med søtsug

Hei, jeg er en jente på 15 år som har et stort søtsug på noe godt hele tiden, og jeg lurte på om dere hadde noen ideer på hva jeg kan gjøre for å stoppe det.

Hei hei,

Vi skal prøve å komme med noen tips, det er mange måter å gjøre dette på. Du er nemlig ikke alene om å ha det slik.

Konsekvensen av søtsuget er ofte at man spiser noe som ikke er bra og at man hiver innpå hele tiden. Vi (jeg) går ut i fra at det er det du vil ha hjelp til og, for det er ikke sikkert søtsuget blir borte med disse tipsene, men du kan kanskje regulere det bedre.

- Spis jevnt i løpet av dagen
- Vær streng ei ukes tid, ofte blir det bedre å håndtere etter det (allier deg med ei venninne og gjør det sammen)
- Ikke handle inn godteri og brus, og ikke handle når du er sulten
- Spis noe sunt når du får suget, kanskje kroppen sier fra at du er sulten også
- Hvis du er "sjokoman", velg mørk sjokolade og la sjokoladen være lenge i munnen
- Prøv å distrahere deg med andre ting når du får lyst på noe søtt.
- Drikk deg utørst på vann
- Gå deg en tur eller tren, det er vanskeligere å ty til godteri etter man har gjort noe sunt
- Sprekker du, så ikke fortvil eller få dårlig samvittighet! Men begynn på nytt igjen med det samme.

Lykke til!