Rare følelser

Hei, jeg er en jente på 15 år. I det siste har jeg hatt rare følelser for en anna jente i klassen min. Jeg blir glad når jeg ser hende men det er ikke samme som det er med vennene mine.
Hva er det som sjer?

Hei kjære jente 15 år.

Det rare du føler i kroppen din nå, er en normal konsekvens av kroppens utvikling fra barn til voksen. Det skjer mye både i kroppen og i tankene i denne tiden og alle hormonene som arbeider i kroppen kan gi både forelskelser, forvirring, sorger og frustrasjoner. Når kroppen på denne måte våkner til på en helt ny måte, kan man få mange nye tanker og følelser som man ikke har hatt før.  Dersom følelsene retter seg mot samme kjønn, kan dette føles både ukjent og skummelt, men det trenger ikke å bety at man er homofil eller lesbisk. Ungdomstiden er en tid med mye følelser og mye usikkerhet, og det at du har rare følelser overfor denne jenten trenger ikke å bety at du er lesbisk.

Dersom du ikke greier å slå deg til ro med dette, men blir gående å gruble eller bekymre deg over hva dette betyr, kan det være lurt å snakke med noen du stoler på om det. Det kan være mamma og pappa, helsesykepleier, pastor, sjelesørger, eller andre voksne du har tillit til.

Les også: Er jeg lesbisk / Hva skal en gjøre når jente blir forelsket i jente