Redd for at vi kommer til å ha sex

Hei. Jeg og kjæresten min er kristne bare så det er sagt. En dag fortalte hun at hun begynte å fantasere om meg når hun var kåt og gjorde "ting". Etter at hun fortalte dette, begymte jg med det samme! Vi blr langt unna hverandre og jeg skal mest sannsynlig møte henne i sommer. Jeg er litt redd for at vi vil ende opp med å ha sex. Tilgir Gud dette? Jeg er bekymret, så er nesten redd for til og med bare ta litt på puppene hennes! Hjelp meg!

Hei kjære deg!

Takk for spørsmålet! Det er bra du søker hjelpe og veiledning i slike utfordringer! Når en gutt og en jente skal finne sammen, bli kjærester og kanskje senere gifte seg, er det noen ting som er viktig å tenke på. Det er naturlig å være seksuelt tiltrukket til hverandre, hvis en skal være kjærester og senere gifte seg. Nå vet vi ikke noe om hvor gamle dere er, og da er det litt vanskelig å snakke om hvor naturlig det er å tenke på å gifte seg.

Mennesker blir seksuelt tiltrukket av hverandre og da kan en også begynne å fantasere om hverandre. Fantasier som inneholder seksuelle bilder i hode er det Bibelen kaller begjær. Jesus tar opp dette tema og setter noen tydelige grenser for det.

Matt 5,27-28: «Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte».

Bryte ekteskap er ikke bare å ha sex med noen en ikke er gift med. Jesus sier at om en mann ser på en kvinne for å begjære henne, da har han allerede begått ekteskapsbrudd. Det er vanskelig å ikke fantasere med seksuelle tanker, men det er noe Jesus sier at vi faktisk ikke skal gjøre.

Du sier at dere sannsynligvis vil treffes til sommeren, og du frykter for at det kan resultere i at dere har sex. Når du spør om Gud tilgir dere hvis dere har sex, kan det virke som om du spør om å få en tillatelse til å ha sex. Har du da allerede gitt opp kampen for å la være å ha sex? Siden dere er kjærester og ikke er gift, vil sex før ekteskapet bli betegnet som brudd på ekteskapet. Bibelen sier at det er synd, og det er noe en kristen skal jobbe for å ikke bryte.

Paulus tar noe av dette opp i Romerbrevet 6,1-2: «Hva skal vi da si? Skal vi fortsette å synde så nåden kan bli enda større?  2 Slett ikke! Hvordan kan vi som døde bort fra synden, fremdeles leve i den»? Som kristen får en tilgivelse av Jesus når en kommer og ber om tilgivelse. Men hvis en fortsetter å synde og uten å ta synden på alvor, da lurer man seg selv. Skal vi fortsette å synd spør Paulus. Nei, vi skal faktisk jobbe for å ikke synde. Det betyr nødvendigvis ikke at det er lett å la være å synde, men det er noe vi skal jobbe for.

Ja, hvis dere har sex så kan dere fremdeles få tilgivelse, men det er ikke sagt for å gi dere tillatelse til å ha det. Vi vil oppmuntre dere til å gjøre alt for å ikke å utsette dere for å ha sex. Og det er mye lettere dersom dere har satt konkrete grensene og har bestemt dere for hva dere vil. Dersom dere begge holder en åpning for at dere kanskje vil la det skje, kommer det til å skje, dersom dere bestemmer dere for å vente, greier dere det. Men da er det viktig at dere på forhånd blir enig om hvilke grenser dere skal ha og være enig om å hjelpe hverandre slik at ikke noen av dere overskrider dem. Snakk også sammen om det er spesielle situasjoner eller spesielle tider på dagen det kan bli vanskelig å holde seg, -som alene på rommet eller om kvelden for eksempel? Da kan det være lurt å ikke være alene bare dere to på kvelden, men heller være sammen med venner eller familie.

Les: Dumt å snakke om sex

Dersom dere på forhånd fantaserer om hverandre seksuelt, kan det gjøre det enda vanskeligere å holde seg fra hverandre når dere er sammen. Jo mer en tenker på sex, jo mer lyst får en på sex og det blir vanskeligere å vente. Når man bryter grenser, er det som regel fordi man har drømt og fantasert om det på forhånd. Vi vil også anbefale dere å unngå for intens klining og å berøre kjønnsorganer fordi det kan være like intimt og personlig som samleie. Vår anbefaling er å unngå å være nakne sammen og å unngå de delene av kroppen som normalt er dekket av Bh og undertøy, også utenpå klærne. Det er fordi det er bedre å være forsiktig enn å tøye grensene. Mange opplever at det er vanskelig å stoppe i tide dersom de ikke har klare grenser, derfor vil vi oppmuntre deg og kjæresten din til å snakke om dette og hjelpe hverandre med disse utfordringene!

Her er noen andre artikler som kan være aktuell for deg:
Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?
Hva er sunne grenser i et forhold?
Hvor går grensen?
Kline
Venner og grenser
Hvile middag sammen?
Sette grenser