får sex før ekteskapet konsekvenser?

jeg er en kristen jente som lurer på hvorfor det vil oppstå konsekvenser hvis man har sex før ekteskapet

Hei og takk for spørsmålet.

Når vi leser i Bibelen ser vi at Gud skapte sex som en gave som skulle være en velsignelse i ekteskapet mellom mann og kvinne, og Bibelen er tydelig på at sex utenfor ekteskapet ikke er i tråd med Guds vilje for oss. Du kan lese mer om det i artikkelen: Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?
Selv om Gud tilgir synd, vil det å leve utenfor Guds gode vilje for oss få negative konsekvenser for livet vårt, og ulike synder gir ulike konsekvenser og langtidsvirkninger i livene våre. Det kan du lese om i svaret: Hva sier Bibelen om de som har hatt sex før ekteskapet.
For det første vil det å leve i uoppgjort synd gi konsekvenser for Gudsforholdet ditt, og for det andre vil det å ha sex og bli ett med en annen enn den man er gift med, kunne skade både kropp og sjel. Rent fysisk utsetter man seg for smitterisiko og muligheten til at det faktisk blir skapt et nytt barn. For selv om vi bruker prevensjon, er det likevel en viss mulighet for at man kan bli gravid av å ha samleie. Det er aldri lurt å ha sex med noen man ikke også kan tenke seg å få barn med. Barn har det best når de blir født inn i en trygg familie der mor og far elsker hverandre og er trofaste mot hverandre. Ekteskapet er den beste rammen for dette.

Og selv om kroppene fysisk fremdeles er to, har det gjennom seksuell omgang blitt en sjelelig og emosjonell enhet som ikke kan brytes uten Guds helbredende kraft. Følelsesmessige konsekvenser kan være sår, smerte og dårlig samvittighet. Og i tankene har man med seg opplevelser og minner som kan skape problemer i forholdet eller i neste forhold. Og når man ikke øver opp selvkontroll og evnen til å avstå fra noe man har veldig lyst på, kan det svekke evnen til å si nei til fristelser etter man er gift, eller svekke tilliten til at partneren har den evnen.

Gud er ingen gledesdreper, men han veileder oss til å få det beste ut av alle deler av livet, også den seksuelle. Vi kan stole på at han vet hva som er best for oss og at det å leve etter hans ordning vil bringe glede og velsignelse.

Lykke til!

Les også:

Pakten som viser hvem Gud er - /bibelen-2/pakten-som-viser-hvem-gud-er/
Gud digger sex - /sex/gud-digger-sex/
Gud sier JA til sex - /sex/gud-sier-ja-til-sex/
10 gode grunner for å vente med sex - /forhold/10-gode-grunner-for-a-vente-med-sex/