Sex med kjæresten

Hei. Jeg er en kristen jente i alder av 16. Jeg kan ærlig si at jeg har veldig lyst til å ha sex med kjæresten nå, men har alltid blitt lært opp til at dette er synd. "Vent med sex til du er gift," er det foreldrene mine sier til meg hele tiden, men hva om jeg ikke vil vente? Jeg er vel like mye kristen selv om jeg ikke vil vente? Jeg føler meg klar, og jeg vet det er han jeg vil dele dette med. Hva gjør jeg? Har jeg sex med dårlig samvittighet? Eller kan jeg ha det men forsatt føle at jeg ikke har "syndet"?... Rart spm, håper du skjønte.

Kjære deg,

Dette er ikke et rart spørsmål og mange har nok de samme tankene som deg. At man har lyst å ha sex med kjæresten sin er helt normal og en god ting. Vi vil likevel råde deg til å vente med sex til dere er gift.

Bibelen er veldig klar på at sex hører ekteskapet til. Noen ting er Bibelen mindre tydelig på, men når det gjelder sex før ekteskapet er Bibelen veldig tydelig. I det nye testamentet står det nevnt over 30 ganger at man ikke skal drive hor. I dag forbinder mange hor med prostitusjon, men ordet ”hor” som er oversatt fra grunnteksten på gresk fra ”porneia” betyr alle seksuelle forhold før/etter og utenfor ekteskapet. Vi tror at Gud har sagt dette så tydelig fordi sex er så viktig!

Når man har sex åpner man opp for en intimitet som binder de to personene sammen. Denne bindingen tror vi kun er ment for ekteskapet. Har man sex med en man er glad i før man har giftet seg er det vanskeligere å skjelne om dette er den riktige personen å gifte seg med. Har man sex før man gifter seg mister man også en viktig drivkraft i å virkelig finne ut tidlig i forholdet om dette er den rette å gifte seg med. Å leve i et ekteskap kan gi en fantastisk trygghet i livet, noe vi tror Gud ønsker å gi de mennesker som ønsker å ha sex (se 1.Kor 7,9).

Foreldrene dine har rett i at det i følge Guds ord er synd å ha sex før ekteskapet. Gud har gitt oss dette påbudet fordi det er det som er best for oss mennesker. Du sier at du ønsker å dele dette med kjæresten din, men vi tror det beste for deg, kjæresten din og alle mennesker er å kun dele dette med den du er gift med, selv om dere nå gjerne vil dele dette med hverandre. Sex kan også føre til at man blir gravid, på tross av at man bruker prevensjon. Vi tror Guds opprinnelige plan var at alle barn skulle bli født inn i et ekteskap der mamma og pappa elsker hverandre og er trofaste mot hverandre.

Å være kristen betyr å være en etterfølger av Jesus. Jesus gjorde sin fars vilje og det ønsker vi virkelig at du også kan gjøre. Gud elsker deg og hans vilje er at du og alle venter med sex til de er gift. Ikke for at Gud ønsker at kristne skal ha det kjipt, men for at det er det best valget for en selv og den man skal gifte seg med! Da har man ingen sår fra tidligere seksuelle erfaringer, man har blanke ark med mannen eller kona si og man får et friere sexliv.

Du spør om hva du skal gjøre. Vi vil råde deg til å lese i Bibelen, særlig i det nye testamentet. Les alle stedene det står ”hor” og tenk på ordet i dets rette betydning, dvs. sex før eller utenfor ekteskapet. Be til Gud og lytt til hva han sier til deg. Vi tror han vil tale til deg og hjelpe deg med å vente med å ha sex hvis det er dette du velger.

Et annet råd er å tenke på hvordan du vil føle det når du har funnet den du vil gifte deg med. For selv om du er veldig glad i kjæresten din nå er det ingen garanti for at det er han du gifter deg med. Ville du da ønske at du ikke hadde hatt sex med noen andre? Hadde du da ønsket at mannen du skulle gifte deg med heller ikke hadde hatt sex med noen andre?

Det å ha lyst på sex er lagt ned i oss fra Gud. Seksualiteten vår er en gave fra Gud. Dette er en gave du selv må forvalte. Hvem du velger å gi ditt aller mest intime til er ditt valg, men Gud har gitt oss klare retningslinjer ut fra hva som er best for oss.

Vi vil også nevne at sex har en del ”gråsoner”. Hvor går grensen for å ha sex når man kliner med kjæresten sin og når man tar på hverandre? Vi vil anbefale deg å tenke godt igjennom dette også.

Gud har skapt sex og sexlyst. For at sex skal få være det fine det er, er det viktig å verne om det og kun ha det innenfor den rammen Gud har skapt det til, nemlig innenfor ekteskapet. Vi håper du venter og får oppleve hvor godt det er, selv om det nå er vanskelig. Lykke til!

Les gjerne:

Hva er sunne grenser i et forhold?

Sett dine egne grenser

Har man sex når man tar på puppene?

Kjæresten vil at jeg skal ta henne i rumpa

Hva er definisjonen på sex?