Sex med x

Hei! Jeg er en jente på 14 år. Jeg er ganske god venn med x-kjæresten min, er det riktig eller galt i å være det? Vi har holdt på fram og tilbake mange ganger og nå vil han ha sex med meg.. Jeg vet ikke om jeg føler det samme, er så redd for å miste vennene mine. Vi går bare i 8. klasse og er ikke det ganske tidlig å ha sex da? Jeg vet at lavalderen på sånt er 16 år i Norge, men det er ganske mange som bryter denne regelen. Vennene mine er veldig imot dette, og jeg var det jeg også! Men jeg har forandret meg sykt i løpet av et halvt år. Litt av det samme skjedde for litt siden, da han sa han ville ha sex med meg, og jeg ble litt revet med og sa at jeg også ville ha det med han.. Når vennene mine fikk vite det, fikk de sjokk! De sa at de ikke var vennene mine lenger hvis jeg hadde sex med han, så derfor var jeg redd. Så det skjedde aldri. Nå er han tilbake igjen, og jeg vet ærlig ikke hva jeg skal gjøre. Vet ikke om jeg har lyst til å ha det, eller om det bare er at jeg er kåt på han. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre! Vet ikke om jeg kommer til å miste mine beste venner, eller om jeg kommer til å angre på det... Jeg er veldig redd for hva som kommer til å skje hvis jeg har sex med han, kommer jeg til å noen venner tilslutt i det hele tatt, eller kommer jeg til å bli hatet for det?

Hei jente 14 år!

Takk for spørsmålet ditt! Som du sikkert vet så gir denne nettsiden veiledning basert på det som står i Bibelen. Derfor vil vi alltid anbefale deg å vente med sex til du har giftet deg. At du er så ung (ja, det er veldig tidlig å begynne med sex i 8 klasse), og så usikker på forholdet ditt til han, er også en grunner til at vi sterkt vil fraråde deg det.

Les også: Er det lurt å ha sex som 13 åring?

Du har rett i at den seksuelle lavalderen er satt til 16 år i Norge. Det er fordi at også fagfolk mener at det kan være skadelig å ha sex når man er så ung. Det er heller ikke vanlig å ha sex på din alder, fordi man ikke er klar for alle konsekvensene som et seksualliv innebærer. Selv om dere bruker prevensjon, er dere ikke forsikret mot kjønnssykdommer og graviditet. Det er også sånn at når man har sex så er det så intimt at du stiller stiller deg selv veldig sårbar- og det er nettopp derfor at Bibelen anbefaler å vente med det, helt til du finner en mann som lover deg -foran Gud og mennesker- at han skal være trofast mot deg resten av livet.

Les også om hvorfor man ikke bør ha sex før man er gift her.

Det virker som om vennen dine også ser at det ikke vil være et lurt valg å å ha sex med han. Selv om det på ingen måte er ok å komme med trusler, kan det tenkes at de gjør det fordi de bryr seg om deg og ikke ønsker at du skal bli såret.

Vi vil på det sterkeste anbefale deg å ikke ha sex med x-kjæresten din. Vi vil heller anbefale deg på å bruke ungdomstiden din til å bygge sunne vennskap, til å bli ordentlig kjent med deg selv og få en trygg identitet.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no