Sier Gud at vi skal gifte oss?

Hei. Jeg vet ikke helt hva spørsmålet mitt er, men kanskje finne ut om jeg er helt tullete?!
Jeg har nettopp flyttet til utlandet for å jobbe, og flyttet til en by der jeg bl.a. kjente en gutt fra før av. Han hadde vært i Norge og i samme kirke som meg. Så det var veldig gøy å komme hit og bli kjent med hans miljø. Vi har vært venner siden han var i Norge, men har aldri tenkt noe mer på han den det. Helt til for et par uker siden. Jeg hadde bedt til Gud ang en annen venn som viste meg interesse, og Gud sa tydelig Nei til han. Så av en eller annen grunn bad jeg om hva Gud tenkte om vennen min her, jeg vet ikke hvorfor jeg bad om det, men uansett fikk jeg et JA. Jeg var midt sagt ganske sjokkert. Etter det har jeg begynt å bli mer og mer tiltrukket av ham. Og jeg begynner å få følelser for ham osv. Når jeg begynner å tenke etter er han egentlig alt jeg kunne ønske meg, men Gud har sagt at der er han som skal lede an, og han som skal spørre, jeg skal bare være åpen for han. Dette er helt sprøtt, vite at han skal jeg gifte meg med til og med før vi har noe skikkelig på gang. Vite dette er ganske skummelt og jeg har ingen og snakke med om dette, fordi det er så voldsomt. Folk vil tro jeg er gal. Det er en hemmelighet som jeg må bære på en god stund tror jeg. Er dette helt sprøtt? Jeg selv er redd for at det plutselig ikke er han, og jeg da har blitt forelska. (Det er slitsom å være forelska!). Vet dere om noen som har opplevd noe lignende? Om det er han jeg skal gifte meg med føler jeg meg vanvittig heldig ivertfall! Han er så bra.

Hei og takk for spørsmålet!

Vi tror ikke du er tullete og vi synes det er veldig bra at du skriver til oss om dette.

 Det er ikke lett å vite hvem man bør bli kjæreste med, og det er kjempebra at du ber til Gud og søker hans råd før du blir kjæreste med noen. Han har så mye bedre oversikt og vet hva også som er best for oss. Det er alltid bra å be om Guds ledelse og ikke ta forhastede avgjørelser i slike viktige spørsmål.

 Når vi leser i Bibelen kan Gud tale til oss gjennom det som står der. Bibelen viser oss hvordan Gud er og lærer hvordan vi skal leve. Men det står selvfølgelig ikke noe i Bibelen om hvem vi skal bli kjæreste med og hvem vi skal gifte oss med. Det er ikke slik at det bare finnes et eneste menneske det er riktig å gifte seg med, men Gud vil gjerne vise oss hva som er best for oss. Det betyr at han kan vise oss at det ikke er lurt å bli kjæreste med en person, mens han viser oss at en annen passer bedre sammen med oss.

 Men alle mennesker er forskjellige og Gud leder oss på forskjellig måter. Noen forteller at Gud leder dem gjennom en sterk indre overbevisning om hva som er best for dem, mens andre opplever at Gud taler til dem gjennom andre mennesker som kjenner Gud og som de har tillit til. Ofte kan vi oppleve en indre uro når Gud vil vise oss at noe ikke er bra for oss, og han kan tale til oss gjennom samvittigheten om hva som er rett og galt. På samme måte kan han skape en fred i oss når vi velger det som er bra for oss. Noen opplever at Gud viser dem bilder eller at de hører Guds stemme i tankene men det er veldig forskjellig hvordan dette oppleves fra person til person.

Men ofte kan det være vanskelig å vite om man har hørt Guds stemme eller bare sine egne tanker, dette er særlig vanskelig hvis man er forelsket eller har veldig lyst til noe. Derfor er det ekstra viktig å være ekstra forsiktig med å ta store avgjørelser når det er sterke følelser med i bildet.

 Det som er viktig er at vi ikke kobler ut hodet selv om vi tror vi har fått noe fra Gud. Han vil aldri si noe som ikke stemmer med det som står i Bibelen, og Bibelen sier dessuten mye om menneskelige egenskaper som er viktige for å få et parforhold og ekteskap til å fungere. Det kan også være lurt å lese noen artikler slik som for eksempel:

Les også:

Hvordan vet to kjærester at de passer sammen?
Om det å få seg kjæreste
Hvordan finne den rette?

Det er helt normalt å ha svingende følelser og kjenne på usikkerhet når man lurer på om det er riktig å bli kjæreste med noen. Det som er viktig er å bli kjent med hverandre som venner først, og ikke stupe inn i et kjæresteforhold med en gang. Og når du føler at Gud har talt til deg om at det er riktig bli kjæreste med noen, vil vi råde deg til ikke å fortelle noe om dette til den andre personen. La ham velge deg for den du er og ikke føle seg presset av hva du sier at Gud har sagt.

Om du skulle finne ut at det likevel ikke var Gud som talte til deg, så ikke bli fortvilet. Han elsker deg like høyt og vil vise deg hva som er det beste for deg, selv om det noen ganger kan være vanskelig å høre hva han sier når følelsene er på sitt sterkeste.

Lykke til!

Vennlig hilsen Guttogjente.no