Sjenert og forelsket

Hei. Jeg er forelsket i en jente, men jeg er veldig sjenert. jeg trodde hun var forelsket i meg men det ser ut som at hun liker en annen. Jeg ville prøve å få henne til å se mer på meg. Men jeg prøver og det ser ikke ut til å funke+pluss at jeg er veldig sjenert. og da går det ikke bra. jeg har problemer med selvtilliten min, dvs. jeg har nesten ikke noe selvtillit.
Selvbildet mitt er:Fin, sprek, artig, klok gutt, men så kommer det jeg ikke klarer å få bort fra tankene: at at jeg har for livlig fantasi, dårlig humor, sjenert, for alvorlig, tuller ikke med det samme som andre:Kropp,sex, og sånt.
Dette ødelegger for meg det er det som gjør meg sjenert: at jeg ikke ser på meg selv som en vellykket person, men tvert om som en tulling.
Hilsen 13-åring

Hei 13-åring!

For det første, du er IKKE en tulling! Å være 13 er ikke bestandig så lett, de tidlige tenårene er jo en periode hvor de fleste strever med “å finne seg selv”, og de aller, aller fleste har utfordringer med selvtilliten og selvfølelsen i denne perioden. (Selv om det ofte kan føles som man er den eneste ;) Vi vil oppmuntre deg med sannheten om at du er helt spesiell  med unike gaver og talenter. Det er en gave å være unik, og ikke som alle andre!

Det er naturlig at du tenker på jenter i den alderen du er, men selv om det kan virke vanskelig, vil vi først og fremst oppmuntre deg til å bruke de tidlige tenårene dine til å jobbe med deg selv, og din egen selvtillit og selvfølelse. Når man er 13 år har man heldigvis veldig god tid med tanke på jenter. Forsøk å ikke bruke all energien din på å tenke på dem, men forsøk isteden å ta tak i de tankene som gjør at du føler deg usikker, og lær deg å omfavne alt det Gud har skapt deg til å være,- humoren din, kreativiteten din og klokskapen din.

Hvis du kjenner en voksen person du har tillit til, for eksempel en ungdomsleder, anbefaler vi deg å ta en prat med denne personen. Ofte kan det være en stor hjelp å fortelle noen om følelsene sine og få hjelp til å sortere tankene. Det er helt vanlig å ha dårlig selvtillit i perioder når man er tenåring, heldigvis blir de fleste tryggere på seg selv i løpet av ungdomstiden.

Vi anbefaler deg å lese mer her på GuttogJente.no, for eksempel:

Les også: Hvordan bygge opp selvbildet/ Hvordan få seg gode jentevenner/ Hvordan får jeg kjæreste/ Vanskelig å finne på noe å si/ Vanskelig å bli kjent med folk

Vennlig hilsen guttogjente.no