Skulle ønske jeg hadde en kjæreste

Hei jeg er en gutt på 15 som aldri har hatt kjæreste. Noen jeg kjenner godt har blitt kjærester og da blir jeg litt sånn "åh, skulle ønske jeg hadde kjæreste også". Burde jeg vente til jeg finner den rette eller bare prøve det først?

Hei!

Det å få lyst på kjæreste når de rundt deg begynner å få kjærester er helt normalt. Dette er noe som de aller fleste av oss tenker på.

Når det kommer til det å finne den rette vil vi ta med et utdrag fra en artikkel av Gunnleik Hofstad som du finner her: Den rette.

Tanken om å finne «den rette» er ganske utbredt i kristne kretser fordi mange tror at Gud har en spesiell person som er den eneste rette for deg. Det skyldes en kombinasjon av romantiske idéer og en forventning om at Gud skal legge ting i fanget på oss istedenfor at vi skal skape våre egne relasjoner. Jeg tror ikke Gud plukker ut ”den rette” for oss, men jeg er overbevist om at han vil hjelpe deg å gjøre et godt valg når du skal finne en ektefelle en dag, dersom du velger å ta ham med i det valget.

Bare her i Norge finnes det rundt 150 000 personer av hvert kjønn som er fra to år yngre til to år eldre enn deg. Hvis vi utvider aldersspennet litt og tar med jenter og gutter fra andre nærliggende land også, så har vi plutselig millioner av aktuelle som kan bli ”den rette”! Det er ikke bare én av dem som passer for deg, det er titusener!!! Det er fantastiske muligheter for å skape gode relasjoner.

Artikkelen finner du her: soul mates?

Som han skriver her er det nok ikke noen som er den rette. Det er nok bare å prøve seg fram gjennom å ta kontakt, bli kjent og være venner, og når du finner en jente du tror du vil dele livet med så gjelder det å skape disse relasjonene selv. Det er ingen som "er" den rette, men mange kan "bli" den rette hvis dere legger ned arbeid i å bli kjent med hverandre og lærer å elske den andre personen med sine feil og mangler!

Les: Hvordan får jeg kjæreste

Samtidig er det viktig å tenke på at de færreste finner den de skal leve livet med så tidlig som når de bare er femten år gamle. Forhold som starter så tidlig er som regel ikke varige, og du kan spare deg selv for masse kjærlighetssorg og frustrasjoner hvis du unngår å gå inn i et kjæresteforhold som ikke varer. Du har hele livet foran deg og vi vil råde deg til ikke å stresse med å finne seg en kjæreste.

Vi vil også anbefale deg disse artiklene:
Hvordan finne den rette
Om det å få seg kjæreste
Forelsket i den rette?
Hvordan får man kjæreste

Vi ønsker deg lykke til og Guds velsignelse!