Slo opp

Hei gutt og jente!
I går slo kjæresten mi og meg opp pga jeg var sjalu for at han drev å snakket med eksen hans. Men vi fikk ordna opp etterpå og er sammen nå. Og typen min sa det til eksen, som fortalte det til min ex(de er sammen) så idag fikk jeg melding fra eksen min om det gikk bra med meg. Jeg ble veldig overrasket, trodde ikke han brydde seg om meg. Han har egentlig aldri gjort det, eneste jeg får høre når han prater med meg over fb er klager. Som om hvorfor jeg ikke har sletta han fra sosiale medier (det har jeg ikke gjort) eneste var jeg ikke hadde han på snapchat. Men jeg tror han egentlig har følelser for meg enda, men er usikker. Han mente at typen min og meg passer så bra sammen og det var dumt vi hadde slått opp. Så hva mener dere, eller hva tenker dere om dette? Er det mulig at han enda er interessert i meg?
Jente 18

Hei og takk for spørsmålet.

Det er vanskelig for oss å vite om han er interessert i deg ennå. Men vær oppmerksom på at følelser kommer og går og er vanskelig å forholde seg til, og at forholdet dere har til tidligere kjærester lett kan lage intriger. Når eksen din har kjæreste, er sur for at du ikke har slettet han på sosiale medier, og synes at det var dumt at du og kjæresten hadde slått opp fordi dere passer sammen, så er det en veldig rar måte å vise at han fremdeles er interessert i deg.

Når man har vært kjærester og har hatt gode følelser for hverandre, opplevd fine ting sammen og vært tett på hverandre både følelsesmessig og fysisk, så er de følelsene lett å vekke til live igjen ved å tenke tilbake på det fine en hadde sammen. Man bør derfor ha et avklart forhold til tidligere kjærester før en går inn i et nytt forhold, både for sin egen del, men også for den nye kjæresten sin del. Det er ikke noe hyggelig for noen part dersom den ene henger igjen i tankene på forrige kjæreste. Så dersom du fortsatt har følelser for eksen og lurer på om det kan utvikle seg til noe igjen, så bør du ta et oppgjør med fortiden din og finne ut av dette før du går videre inn i nytt forhold.

Dersom du savner sider ved eksen din og sammenligner din nåværende kjæreste med ham, vil det være ødeleggende for forholdet du nå har. Dersom du savner eksen din og ønsker å bli sammen med ham igjen, så bør du gå noen runder med deg selv og finne ut om du vil risikere å gjøre deg sårbar ved å bringe temaet på bane og så bli avvist. Uansett bør du gå noen runder med deg selv og finne ut hva du egentlig vil, og gå for det. Dersom du ikke er interessert i eksen din, så har det vel ingen betydning hvorvidt han er interessert i deg fremdeles. Bruk fokuset og tiden din på å bli den personen du aller helst vil være og velg deg så en partner som du kan stole på, som liker deg for den du er og som har de samme drømmer, verdier og holdninger som du.

Les også:
To spørsmål
På jakt etter en rette
Hvordan finne den rette
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen
Forelsket i den rette

Lykke til!