Spiller jeg for mye?

Hei jeg tror kanskje dette er litt "off-topic", men jeg er en gamer, en person som spiller en del spill. Jeg spiller alt ifra 7 til 18 års aldersgrense spill, selv om jeg er 15. Mange av mine kristne venner gjør dette også. Så leste jeg en artikkel på en engelsk nettside for kristne ungdommer, der det stod at du måtte oppføre deg som en kristen i spillene også, det er da greit, men betyr det da at jeg kanskje kan si f.eks oppmuntringer til folk online eller fortelle om Jesus, eller betyr det at jeg ikke skal spille disse spillene fordi jeg "synder" i disse spillene ved å f.eks. drepe eller stjele?

en gutt/mann kommenterte på denne artikkelen og skrev følgende:

Stop playing video games and start reading the Bible and praying more. I assure anyone that God won’t congratulate anyone on spending hundreds of hours of there precious life on a virtual game. Getting to know God is exiting. The best part is… the more you know him… the more you love him.

Jeg blir litt forvirret av dette og vet ikke om jeg må slutte å spille alle spillene eller kan fortsette, men oppføre meg som en kristne i chatten? håper dere kan hjelpe.

Hei kjære deg.

Det er ganske mange som bruker mye tid på spill. Det at dine kristne venner gjør det samme, er likevel ikke et godt argument for hva som er rett, fordi mange gjør ting som ikke er lurt, - om de er kristne eller ikke. Du må gjøre deg opp en mening for din egen del, hva som skal være en del av livet ditt og hva du vil bruke tiden din på. Du har ditt eget forhold til Gud og har ditt eget liv du skal ta ansvar for. Det er derfor lurt å ha tenkt gjennom både hvilke typer spill du spiller og hvor mye tid du bruker på å spille. Er dette vel anvendt tid, eller burde du utnyttet tiden din til noe som var mer nyttig både for deg selv og de rundt deg?

Når en er kristen, så er en det hele tiden og da bør oppførselen også samsvare med det, uansett om det er live eller online. Du skal være ekte og være deg selv hele tiden. Selv om spillverden ikke er ekte, bør det du skriver/chatter, ordene du bruker, hvordan du tiltaler andre osv, være noe du kan stå for som kristen.  Og du bør også tenke på om spillene du spiller egentlig er i samsvar med dine verdier og holdninger, med hensyn til moral og påvirkning. Du stjeler jo ikke i virkeligheten fordi du gjør det i spillet, men det er likevel verd å tenke gjennom hva du bruker tiden din på og hvilket fokus tankene dine har når du spiller, men også etterpå. Det betyr ikke at du må slutte å spille alle spill, men at du må velge både spill, tidsbruk og væremåte i spillverdenen i samsvar med den du er og den du ønsker å være.

Og rådet fra denne personen er slett ikke dumt, for ved å lese i Bibelen vil du lære Gud bedre å kjenne og det vil da bli lettere for deg å ta gode valg for livet ditt.

Du kan også lese om spill og anbefalinger på www.barnevakten.no Der kan du også sende inn spørsmål til noen som har god greie på ulike spill.

Lykke til.