Spiseforstyrrelser

Hei jeg har nesten ikke spist frokost, lunsj eller kveldsmat i et og et halvt år.mioddag har jeg spist litt av men bare sånn at mamma og pappa ikke får vite det. vennene mine sier at jeg må spise mer men jeg klarer det ikke og kaster matpakken i søppla hver dag på skolen. noen ganger klarer jeg å spise når jeg har en dårlig dag men litt etterpå så angrer jeg på at jeg spiste. jeg har gått ned 10 kilo og føler meg svak og sliten ganske ofte. jeg føler meg feit selv om vennene mine sier at jeg nesten er den tynneste i klassen.men jeg tørr ikke å si til dem at jeg har et problem med mat og jeg sier at jeg har spist. jeg har også kuttet meg selv men nå har jeg sluttet med det. hvordan kan jeg føle meg bedre selv om jeg spiser mat? bør jeg be om hjelp fra noen og hvem kan jeg få hjelp av?

Hei!

Det er så bra at du har gått det første steget med å sende dette til oss, og til og med skriver at du har et problem med mat. For ut fra det du skriver, så ser det slik ut. Det er et vanskelig spørsmål å svare på hvordan du kan føle deg bedre selv om du spiser mat, det tar nok tid før du får den følelsen igjen. Og det må du få hjelp til. Har du en helsesøster på skolen du kan snakke med? En lærer? Mammaen til ei venninne som du stoler på og kan fortelle dette til? Fastlegen din? En trener? Voksne personer kan hjelpe deg først med å få pratet litt om det, kanskje hjelpe deg til å fortelle det til foreldrene dine. Foreldrene dine har nok merket mye av dette, så det er ikke sikkert det blir så ille som du kanskje tror.

Vi vil også anbefale deg dette nettstedet: Spiseforstyrrelser og gjerne ring 948 17 818 for å spørre noen direkte og få direkte råd. ROS står for Rådgivining om spiseforstyrrelser. De har også åpen chat mandag, onsdag og fredag fra kl 17:00-21:00

Du er ikke alene om å ha det slik som du har det nå, men å få hjelp til å få det bedre, må til. Og den prosessen har du allerede startet med å ta kontakt med oss. Håper du fortsetter å oppsøke hjelp, så du kan få det bedre.

Masse lykke til!
Hilsen GuttogJente