Starte med tampong

Hei, jeg er snart 15 år, og har hatt mensen siden e var rundt 13. E tenker at e har litt lyst til å prøve tampong, men jeg vet ikke om det er vanlig å starte med det når man går i 9. klasse. Jeg snakket med mamma om det, og hun sa e kunne spørre her. Er det for tidlig å begynne med tampong nå? Hva hjelper mere med tampong enn det bind gjør? Når er det vanlig å strate med tampong? Hvilken størrelse, elelr hvordan finner e ut hvilken størrelse?
Hilsen en litt forvirret jente.

Hei Jente 15 år

Tamponger er en trygg og behagelig mensbeskytter. Det er praktisk og behagelig å bruke tampong når en er blitt vant til det. Siden en slipper å ha bind, blir en friere i bevegelsen både til å ha gym og til å bade. Det er ikke noen regel for når en kan begynne å bruke tampong, det kan en gjøre så snart en har fått menstruasjon.

Tamponger finnes i ulike størrelser. Det kan være lurt å starte med den minste, men man må etterhvert prøve seg frem til hva som passer. Størrelsen en bruker er i forhold til hvor mye en blør. Har en lite blødning, kan en bruke den minste størrelsen, blør en mer, må en gå opp til større størrelser. Husk å vaske hendene godt før og etter du skal ta ut tampongen og sette inn en ny. Les instruksjonen på pakken og øv deg. Ikke gi opp om du ikke får det til med en gang. Dersom det føles ubehagelig, er det fordi du ikke har fått satt tampongen rett inn. Når den er satt rett inn skal du ikke kjenne at den er der. Det kan være vanskelig å sette inn og ta ut tampongen dersom du har lite blødning, eller er i starten eller slutten av mensen. Bruk bind eller truseinnlegg i den fasen.

Håper du får det til :)

Du kan også få praktiske tips på nettsiden www.ob.no