Strekkmerker

Hei! Jente 15 her. Jeg sliter med strekkmerker på mange steder på kroppen. Jeg har under armene - inn mot armhulene, på baksiden av knærne, på hoftene og nesten hele lårene.. Jeg liker ikke å vise dem så går for det meste i shortser ned til knærne, jeg har lenge gått i t-shorter som dekker strekkmerkene på armene. Jeg har blitt mer trygg på dem på armene så nå går jeg i singleter/topper, men jeg tørr ikke vise lårene til andre enda... Jeg synes selv det ikke eg så fint, og føler meg ikke vel med å vise strekkmerkene.

Jeg lurer på om det er dumt av meg å ta laserbehandling, eller om dere anbefaler noe annet som kan få den vekk eller mindre synlige?

Hei og takk for spørsmålet

Man vet ikke nøyaktig hvorfor strekkmerker oppstår, men de kommer gjerne i forbindelse med at huden strekkes mye i forbindelse med vekst i puberteten eller når magen og brystene vokser i forbindelse med svangerskap. De skyldes sannsynligvis en kombinasjon av økte hormoner i puberteten eller svangerskapet kombinert med strekking av huden som gjør at bindevevet i lærhuden blir skadet. I begynnelsen kan strekkmerkene være rosa og noen ganger kan de klø litt. Etter en stund blir de litt lengre og får mørkere nesten fiolett farge. Men over lengre tid blir de lyse og flate, noen ganger litt lavere enn huden omkring.

Både menn og kvinner får strekkmerker. Menn får lettest strekkmerker på yttersiden av lårene og nederste del av ryggen, kvinner ofte på på overarmene, rumpa, magen og brystene. Så strekkmerker er helt naturlig og helt ufarlig. Men noen får som du forteller mer strekkmerker enn andre uten at vi vet hvorfor, og det kan selvfølgelig oppleves vanskelig.

Strekkmerker er en slags arrdannelse i huden og det finnes ingen god behandling som kan fjerne dem helt. Det finnes mange produkter på markedet som påstås å hjelpe mot strekkmerker, men de fleste av disse har ingen dokumentert effekt. Kremer som inneholder A-vitamin kan gjøre strekkmerker noe mindre synlige i den tidlige fasen mens de er røde eller fiolette, men slike kremer har ingen effekt på strekkmerker som har blitt bleke. Selv om fuktighetskremer ikke kan fjerne strekkmerkene, er det aldri feil å bruke en god fuktighetskrem for å unngå å bli tørr i huden. Mange har også tro på å massere huden for å øke blodsirkulasjonen og gjøre huden myk, men det finnes dessverre ingen ”mirakelkur” for å bli kvitt strekkmerker.

Laserbehandling kan dempe fargen til strekkmerkene slik at de blir mindre synlige i forhold til huden omkring. Men laserbehandling er ganske dyrt, og laser kan heller ikke fjerne strekkmerkene helt. Strekkmerkene vil uannsett blekne over tid også uten laserbehandling. Så i mange tilfeller er det bedre å forsone seg med at man har fått strekkmerkene, og tenke at de blir mindre synlige etter hvert. Du forteller at du har blitt tryggere på å vise strekkmerkene på armene, og det er bra. Kanskje vil du finne ut at det heller ikke er så skummelt å vise fram de andre strekkmerkene. Som regel er ikke andre mennesker like opptatt av slike ting som vi er selv. Det er mye viktigere at man er en person som bryr seg om andre mennesker og som det er hyggelig å være sammen med.

Lykke til!