Svarte prikker i sæden

jeg runker 3-7 ganger daglig, hver eneste gang jeg får sæd er det svarte prikker i sæden. er dette normalt? jeg spurte pappa, men han bare lo å trodde jeg kødda. Er dette rompetroll, sånn som froskene har? Jeg studerte det en stund og oppdagte et det også beveget på seg. Er jeg normal?

Hilsen gutt 11.

Hei gutt 11 år.

Det er ikke vanlig at det er svarte prikker i sæden. Sæden består av ulike væsker og celler, den har vanligvis en gråhvit farge og kan av og til skille seg eller klumpe seg litt. Det du beskriver som svarte prikker, kan kanskje være rester av lo, tøyrester, støv eller skitt du har hatt under forhuden eller i urinrørsåpningen. Sædcellene ligner litt på rumpetroll om du ser dem gjennom mikroskop, men du kan ikke se dem bare med øynene. Dersom du er engstelig for at det er noe galt med deg, er det lurt å snakke med helseykepleier eller fastlegen din.

Det høres ut som du bruker mye tid til onani. Mange gutter opplever at de har mye fokus på sex og onani i puberteten, og for noen kan det bli en avhengighet, at de føler at de bare må gjøre det, at runkingen går ut over andre aktiviteter, som lekser, samvær med venner, osv. Dersom det skjer, bør du oppsøke helsesykepleier på skolen eller en annen voksen du har tillit til for å få snakket om det. Vi har også flere spørsmål og svar om onani og flere arktikler om temaet, for eksempel: Er det greit å onanere?