Telefonbruk

Hei!
For tiden merker jeg at telefonbruk blir for viktig i livet mitt.. Har dere noen tips til hvordan jeg kan priotere Gud fremfor den?

Hei!

Utfordringen du kommer med, tenker vi er en veldig aktuell problemstilling for mange unge og voksne i dagens virkelighet. Telefonene vi bruker er medbrakt multimedia-underholdning som er tilgjengelig for oss hele tiden. Ikke minst er det et kommunikasjonsmiddel som dekker nesten alle kommunikasjonsbehov til enhver tid. Mye av dette kan være bra, samtidig som det ofte er unødvendig og byr på fristelser, som vi ikke trenger og som noen  ganger går ut over det vi egentlig vil bruke tiden vår til. Ikke minst fristes øynene og ørene til å se og høre ting vi vet vi ikke bør bruke tiden til, fordi det er nedbrytende for oss, og gir oss en følelse av skyld og skam, hvilket igjen reduserer livsgleden vår. Dette går unektelig ut over de levende og nære relasjonene til mennesker vi omgir oss med. Vårt Gudsforhold er også et relasjonsforhold som bør ivaretas og som vil berøres av dette. Det som er supert er at det er mulig å gjøre noe med dette når vi innser at vi selv må styre vår tid på telefonen, ikke at telefonen styrer vår tid, og at Gud egentlig er mer spennende enn hva som helst annet. Det er veldig flott at du har innsett at du vil gjøre noe med dette.

At du vil prioritere Gud fremfor telefonen er en veldig god intensjon. En helt enkel regel er at dersom du skal ha inn mere av noe, så må noe annet brukes mindre tid på. Et godt sted å begynne er å bruke mer tid på å lese i bibelen, eller bruk mer tid på å be. Det finnes mange tilbud om bibelleseplan dersom du ønsker å gå litt systematisk til verks. For de fleste av oss er det slik at dersom du ikke planlegger en helt bestemt tid på døgnet til å være med Gud, så blir det ikke så mye. Derfor er det lurt å ha en fast tid der du planlegger å gjøre noe.

Telefonen kan også brukes til å laste ned salmer eller lovsangsmusikk, taler og andakter, som kan hjelpe deg i å bruke mer tid på Gud. Anbefaler deg også å ha fellesskap med andre kristne på din alder. Sett av tid i en husgruppe, et ungdomslag, bibelgruppe eller annet der dere i fellesskap kan dele utfordringene og hjelpe hverandre. Dersom det ikke finnes noe der du bor, kan du kanskje starte opp en liten gruppe hjemme hos deg selv og bety en forskjell ikke bare for deg selv, men kanskje også for andre. Lese litt i bibelen, be og snakke sammen. Tror dette ville vært en god hjelp. Spør gjerne en kristen voksen om å hjelpe til i starten dersom du synes det er vanskelig å komme i gang.

Vi utfordrer deg på å gjøre en avtale med deg selv om at når du kjenner fristelsen til å sløse tid på telefonen, så bruk heller telefonen til noe oppbyggelig. Klarer du ikke det, så legg den vekk og finn frem bibelen eller noe annet som hjelper deg. Husk at Gud tilgir og elsker at vi kommer til Ham, selv om vi har feilet.  Avtal med deg selv mens du ber/snakker til Gud om å få hjelp og kraft til å gjøre flere gode valg. Fortell Han at du egentlig vil Ha mer tid sammen med Han. Han har lovet å gi oss hjelp! Du kan føle deg sikker på at Han ønsker å være sammen med deg, til og med enda mer enn du ønsker å være sammen med Han. Gode valg krever øvelse!

Lykke til! Gud velsigne deg!