Tok med venninne på ungdomsmøte

Hei. Jeg har en venninne som jeg tok med på et ungdomsmøte i menigheten. Men hun reagerte, og var uenig i noe ungdomslederen sa i preknen, og har derfor ikke lyst til å komme igjen. Dette kom litt brått på for meg da hun fortalte det, fordi hun virket så fornøyd etter kvelden.
Hvordan kan jeg oppmuntre henne til å bli med?

Hei!

Så flott at du fikk med deg ei venninne på ungdomsmøte! Kanskje har du gjort det allerede, men invitere henne gjerne til en samtale rundt de tingene hun reagerte på. Kanskje er det misforståelser som trenger å oppklares? Hør på henne og la henne få lov til å mene det hun gjør. Ikke press eller prøv å overbevise henne. Husk at det er ganske fremmed for mange å komme inn i en kristen sammenheng for første gang og høre på andakter. Det kan være mye å reagere på både i form og innhold for de som ikke er kristen. Så bare ha stor tålmodighet med henne og la hun få være der hun er og mene det hun gjør. Respekter henne for de avgjørelsene hun tar, og fortsett uansett med å være en god venninne som stiller opp for henne, og ikke minst: en som ber for henne. Så får du be og håpe at ditt vitnesbyrd og ditt vennskap kan få henne til å få lyst til å høre og lære mer om Gud.

Lykke til!