Trenger BH - hva skal jeg si?

Hvordan kan jeg si i fra til mamma om at jeg trenger BH? Hun har liksom ikke nevnt det i hele mitt liv at jeg snart trenger det!! Også er det det med mensen. Jeg har utflod, og da mamma spør om jeg har fått utflod sier jeg: "NEI!"
Takk for svar!

Hei og takk for spørsmålet!

De aller fleste syns det kan være litt flaut å spørre foreldrene om ting som har med puberteten og gjøre. Det kan faktisk godt være at mammaen din syns det er litt vanskelig å vite hvordan hun skal ta det opp med deg også. Det som er bra å vite er at hun har vært i akkurat samme situasjon som deg, selv om det er noen år siden.

Det kan være lurt å bestemme seg for et tidspunkt du vil spørre om du kan få en BH. Som regel er det enkleste ofte det beste; å bare si direkte at du føler at du trenger en BH.
Hvis du ikke får til å si det direkte, kan du også skrive en lapp til henne om det :)

Neste gang hun spørr om du har fått utflod kan du si “ja” i stedet for å lyge om det. Det spiller vel ingen rolle om hun vet det? :) Hvis du forteller henne at du har fått utflod vil det også bli lettere å fortelle det når du får mensen.

Det er mange som kvier seg til å si slike ting til foreldrene sine, men med en gang du har gjort det vil du nok føle en lettelse over å ha sagt det. Det er jo også fint å vite at de vet det, for da kan du lettere spørre om hjelp hvis det er noe du lurer på eller trenger senere. Helsesykepleier på skolen kan også gi deg råd om hvordan du kan snakke med moren din om dette.

Du kan også lese:

En liten puppe-guide for jenter

Hva er mensen?

Lykke til!