Trygt med oralsex?

Er det trygt å suge, hhv slikke; når man kun har en partner?

Hei, og takk for spørsmålet.

Munnsex er minst like intimt som samleie og kan også gi smitte av kjønnssykdommer. Dersom ingen av dere har hatt andre seksualpartnere, så har ingen av dere kjønnssykdom og kan dermed ikke smitte hverandre. Dersom dere har hatt sex med andre tidligere, kan dere være smittet selv om dere ikke har noen symptomer.

Likevel er det slik at hvis man har forkjølelsessår, så kan kjønnsorganene bli smittet med herpesvirus når en har munnsex. For å unngå smitte må man derfor unngå oralsex under utbrudd av forkjølesessår.

Vi i GuttogJente.no tror det er best å gjøre som Bibelen anbefaler, nemlig å vente med alle typer seksuelle handlinger til man har giftet seg. Da kan man spare seg selv både for kjønnssykdommer og mange andre problemer.

Les også:

Oralsex i ekteskapet?
Kjønnssykdommer
Munnsex