Tv serier og bibelen

Er det galt å se på tv-serier som feks. gossip girl i følge bibelen?

Jente 14

Hei Jente 14 år.

Takk for spørsmålet ditt. Bibelen sier ikke noe om tv-serier eller film, men den sier mye om hva som er bra å se på og lytte til. Det er derfor veldig fint at du tenker over hva som er bra for deg å se på.

Det er et ordtak som heter; “Si meg hva du leser og jeg skal si deg hvem du er”, og i det ligger det en slags forståelse av at det vi fyller oss med, påvirker og former oss. Det er også en Bibelsk tanke, og derfor anbefaler Gud oss å “bevare hjertet fremfor alt vi bevarer for livet utgår fra det” (1) og vi blir hele tiden oppfordret til å fylle oss med Guds Ord, lese det, grunne på det og være opptatt av det.(2) Da vil det påvirke oss og gjøre utføre Guds gjerning i oss og på oss. (3) Det er jo slik at det vi leser, ser og hører fyller tankene våre og er med på å forme meningene og holdningene våre. Det er slik verden hele tiden er i forandring, fordi vi gradvis blir påvirket av det vi hører og ser rundt oss både på tv, aviser, blader, internett, film osv.

Det er lurt å tenke gjennom hvilke holdninger og moral det er i det vi ser på. Er dette en god Bibelsk moral? Vil dette hjelpe meg til å leve rett, eller vil det påvirke meg til å velge noe jeg egentlig ikke står for?

Bibelvers fra teksten:

1: "Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det." Ordspråkene 4:23

2: "Salig er den som ikke følger lovløses råd, ikke går på synderes vei og ikke sitter i spotteres sete, men har sin glede i Herrens lov og grunner på hans lov dag og natt. Han er lik et tre plantet ved rennende vann. Det gir frukt i rett tid, og løvet visner ikke. Alt han gjør, skal lykkes. ' Salmene 1:1-3

3: "For lik regn og snø som faller fra himmelen og ikke vender tilbake dit før de har vannet jorden, gjort den fruktbar og fått den til å spire, gitt såkorn til den som skal så, og brød til den som skal spise, slik er mitt ord som går ut av min munn: Det vender ikke tomt tilbake til meg, men gjør det jeg vil og fullfører det jeg sender det til." Jesaja 55:10-11

Les også

"Ditt ord er en lykt for min fot og et lys for min sti." Salmene 119:105

"For budet er en lykt, rettledningen et lys, formaning og tilrettevisning er veien til livet. De skal bevare deg fra en ond kvinne, fra en fremmed kvinnes glatte tunge." Ordspråkene 6:23-24

"Min sønn, lytt når jeg taler, vend øret til mine ord! Slipp dem aldri av syne, bevar dem dypt i ditt hjerte! De er liv for den som finner dem, og gir hele kroppen helse. Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det." Ordspråkene 4:20-23

Lykke til!