Usikker pga høyden

Jeg er en 14 år gammel gutt som er usikker på høyden min. Alle mobber meg. Vet ikke hva jeg kan gjøre

usikker gutt 14 år

Hei kjære deg.

Du sier ikke noe om hvor høy du er, men siden du er 14 år, kommer du nok til å vokse en del mer hvis du nå er kortere enn de fleste andre på din alder. Hvis du er veldig høy til å være 14 år er det ganske stor sannsynlighet for at du nesten er utvokst. Noen vokser til de er 18-20 år, andre er ferdig utvokst tidligere. Hvor høy du blir kommer mye an på arv, dvs hvor høye foreldrene dine er. Men for den som har en sen pubertetsutvikling, kan det oppleves kjipt å være lavere enn de andre, selv om det jevnes ut etter hvert. Det er ikke alltid de som er høyest på ungdomsskolen som forblir høyest når alle har vokst ferdig, men ungdomsskolen er en sårbar tid, så det føles kanskje vanskelig å være lavere enn de andre akkurat da. Snakk med foreldrene dine og hør med dem hvordan de utviklet seg og hvor høye de var på din alder. Det er uansett ikke noe du kan gjøre for å påvirke høyden din. Og den du er har ikke noe med høyden din å gjøre, så det er lurt å forsone deg med høyden og godta deg selv slik du er. Bær høyden din med stolthet.

Det er trist å høre at du blir mobbet. Det er vondt å ikke bli godtatt som en er. Ungdomsskoletiden er en tid der mange oppfører seg litt tøft og lite gjennomtenkt, slenger med leppene og strør rundt seg med dumme kommentarer om andre og andres oppførsel og utseende. Det er dessverre mange som blir utsatt for slike kommentarer. Men ingen skal behøve å oppleve mobbing og skolen har et ansvar for at du skal ha det bra. Vi vil derfor sterkt anbefale deg at du snakker med en voksen du stoler på; foreldrene dine, læreren din, helsesyepleier eller andre som kan gi beskjed og gjøre en forskjell.

Håper du får den hjelpen du trenger, slik at du ikke blir mobbet. Og håper at du får hjelp til å forstå hvem du er, slik at du slipper å være så usikker. Ønsker alt godt for deg.

Lykke til.