Vanlig med prikker på penis?

Er det vanlig med prikker /små kuler på penisen

Hei og takk for spørsmålet

Du sier ikke noe om hvordan prikkene eller kulene ser ut eller hvor på penis de er. Røde prikker på penishodet eller skaftet skyldes ofte talgkjertler. Disse kan likne litt på kviser, de er helt normale og skal ikke fjernes eller behandles. Noen ganger kan det komme litt gulhvit talg ut av disse, men man skal helst ikke klemme på dem siden det kan føre til infeksjon. Det er også helt normalt å ha små prikker rundt kanten av penishodet som kalles spicula glandis. Man kan også få forskjellige typer utslett på penis akkurat som på andre deler av kroppen.

Hvis du har hatt seksuell kontakt med noen, er det også en mulighet for at du kan ha fått kjønnsvorter. Disse kan se ut som røde prikker på penis og skyldes viruset HPV. Kjønnsvorter er en kjønnssykdom som er veldig vanlig. Det finnes ingen kur for kjønnsvorter, men legen kan skrive ut en medisin som begrenser utbruddene.

Hvis du er i tvil om det feiler deg noe kan du bestille en time hos fastlegen eller besøke helsestasjon for ungdom.