Vanskelig å vite hvem jeg er

hei!
jeg er en gutt på 15 år og jeg, vet ikke helt men jeg tror jeg har vanskiligheter med å finne ut hvem jeg er. usikker på om dette e et sånt sted mesnakke om detta på men eg kjøre på alikavell. det som e at eg har blitt kalt homo mye av venner og folk eg kkje kjenne. det e vanskelig å vita om eg e de siden eg tenne litt på det o liksom, gayporn liksom. men eg kan aldri se en fremtid me meg og en annen gutt sammen. pluss eg e me i ein gjeng kor vennene mine e veldig opptatt av rumper og pupper og sånt og det tenner meg ikke egentlig. er jeg hom da? vel eg vett ikkje om det ga meining men samma det. spørsmålet er. hvordan vet jeg at jeg er homo?

Hei gutt på 15.

Takk for spørsmålet. Dette er absolutt et sted der du kan sende inn slike spørsmål som det du har, og der du kan få tilbakemelding eller svar på et kristent og bibelsk grunnlag. Ut ifra det du skriver til oss, forstår vi det slik at det er ganske vanlig å være opptatt av nakenhet, porno og seksualitet i det miljøet du er en del av til vanlig. Selv sier du at du ser på «gayporn» og tenner litt på det, og det er vanskelig å si hva annet du og dine venner ser på nettet. Vi har skrevet en del om det å se på porno på våre sider her tidligere, og vi anbefaler ingen å lete etter sin seksuelle identitet ved å se på pornografiske sider. Porno er laget for å vekke seksuelle følelser og begjær i oss mennesker. Porno viser ofte bilder av nakne mennesker med fine kropper og kan også vekke seksuelle følelser i oss selv om den viser seksuelle handlinger som vi egentlig ikke ville vært tiltrukket av i det virkelige livet. Det at du kan oppleve seksuell tenning av å se på gayporn trenger derfor ikke å bety at du er homofil. Disse følelsene er svært sterke, så sterke at mange ender opp med et avhengighetsforhold til porno, der en ikke greier å la vær å se på og oppleve denne sterke seksuelle stimulansen som porno gir. Pornoen lover deg liksom alt, men gir deg egentlig ingenting. Det kan dermed også være vanskelig å skille mellom hva som er kjærlighet og hva som er begjær.

I tenårene kan de seksuelle følelsene da fremdeles utvikle seg i ulike retninger. Følelser og tiltrekninger kan forandre seg og utvikle seg. Det vil derfor være godt for deg å få snakket med noen du stoler på og som kan vite om disse følelsene sammen med deg slik at du kan slutte å bekymre deg og stresse med disse tankene alene. Vi som er kristne bør absolutt ikke være imot mennesker, men formidle at Jesus elsker alle. Kristne bør ha Kristi sinnelag og elske alle sine medmennesker slik Gud elsker dem. Slik kan vi stå sammen og hjelpe hverandre til å leve godt med Gud og mennesker, uansett hvilke følelsesmessige utfordringer vi står i.

Bibelen åpner bare for èn måte å leve ut det seksuelle begjæret på, og det er innenfor en ektepakt som er inngått mellom en mann og en kvinne. All annen form for seksuell omgang mellom mennesker utenfor ekteskapet, beskrives i bibelen som utenfor det som er Guds gode vilje for oss. Vi tror på at den Gud som har skapt oss så fantastisk flott som vi er skapt, han vet også best hva som er godt for oss og hva som vil være til skade for oss, dermed har han laget leveregler og retningslinjer for å hjelpe oss til å leve godt med oss selv, hverandre og med Gud i fellesskap.

Når vi mennesker likevel bommer og mislykkes i å leve slik som Gud har designet oss til, så er likevel ikke håpet ute. Det han i sin kjærlighet til oss gjorde var å sende oss sin sønn, som tok på seg straffen for alle disse bommertene som vi mennesker gjør. Dermed er det mulig for oss å oppleve å ha felleskap med Gud selv om vi har gjort feil i våre liv, både på det seksuelle og på andre områder. Gud sier at den som vender seg om til Gud og bekjenner at han har gjort feil og tenker at det skulle vært ugjort, han/hun får tilgivelse og kan starte på nytt som om det gale aldri var gjort, og på den måten kan vi likevel ha et godt og rett forhold til Gud og andre mennesker. Dette er p.g.a det Jesus gjorde for oss på korset.

Gud ønsker at vi skal finne vår identitet i det han sier om oss, at han elsker oss og gav sitt liv for oss. Når vi leiter etter vår identitet i begjæret, eller i det vi kjenner vekker sterkest følelser i oss når vi ser på og snakker om porno og kropp, så vil vi stort sett bli svært forvirret. Vi er skapt sånn at dersom vi hengir oss til det seksuelle begjæret, vil det dra i oss med sterke krefter. Dermed har Gud gjort det slik at han beskytter oss ved å si at det seksuelle begjæret kan leves ut innenfor ekteskapet mellom en mann og en kvinne, og bare der vil det være til glede og velsignelse i det lange løp.

Vår anbefaling er at du bruker god tid på å finne deg en å dele livet ditt med, du er bare 15 år, så du har rikelig med tid til å investere tiden din i å være sammen med venner og bli kjent med mange nye i årene fremover. Invester tid til å bli kjent med deg selv gjennom relasjon med andre og snakk gjerne med en kristen ungdomsleder eller noen andre kristne venner du har om de krevende følelsene dine. Vi vil også på det sterkeste anbefale deg å ikke se på porno for å finne ut av dine seksuelle følelser. Porno er urealistisk seksualitet og skaper en falsk forståelse av hva det seksuelle samlivet i et ekteskap innebærer. Porno er prestasjon, totalt uten forpliktelse og kjærlighetsrelasjonen er ikke tilstede mellom deltakerne i det hele tatt, mens Gud har ment at seksualiteten skulle være det sterkeste intime uttrykksmåten og tydelige måten der et ektepar som elsker hverandre fritt kan uttrykke sin kjærlighet og glede over hverandre, og ikke minst at frukten av det kan bli graviditet og et nytt liv der det er trygt og godt for et barn å vokse opp med mor og far som har forpliktet seg til å stå sammen under alle omstendigheter.

Vi legger ved noen lenker som kanskje kan være utfyllende i forhold til det du spør om:

Slitt med porno over flere år og mange ser opp til meg

Hvordan får man vite at man er homo

Hva vil det så å tenke på noen med begjær

Har man et problem om man ser på porno?

Vennlig hilsen Guttogjente