Venninne med spiseforstyrrelser

Hei! Jeg har en venninne som har spiseforstyrrelser, jeg har egentlig vist det en stund, men hun sa det for første gang for ca en uke siden. Foreldrene hennes vet det og hun har gått til legen som sier at hun må få i seg næringer hvis ikke må hun bli innlagt på sykehus til høsten i steden for å gå på skole.

Hun har virkelig lyst til å gå på skolen til høsten så hun prøver å få i seg den næringen hun trenger, problemet er at hun er vegetarianer, og det er vanskelig å finne all den næringen som er i kjøtt. Ett annet problem er at hun har søkt bort i fra Gud. Jeg ber for henne ofte, men jeg føler at Gud aldri svarer. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne. Noen forslag?

Hilsen frustrert venn!

Kjære frustrert venn.

Det er en vanskelig situasjon når man ikke vet hvordan man skal hjelpe en man er glad i. Det kan være krevende å være venninne med en som har spiseforstyrrelser. Det er bra at foreldrene hennes vet om det og at hun får hjelp av fagfolk. Det er viktig både for deg og henne at du fortsetter å bare være venninnen hennes. En venninne støtter og er der, prater og er opptatt av venninneting, men har ikke ansvar eller del i behandlingen.

Spiseforstyrrelser er både en psykisk og fysisk sykdom. Som du sier så trenger hun å få i seg nok næring for å kunne leve et normalt liv og gå på skole. Men venninnen din har nok hatt det vanskelig med tankene sine også. I slike situasjoner er det viktig med gode støttepartnere som venner og familie. Det er veldig bra at du bryr deg om venninnen din – fortsett med det! Bruk tid med henne og fortell henne at du er der for henne uansett hva som skjer. Du kan også si til henne at du synes det er vanskelig å vite hva du kan gjøre, og spørre henne direkte om det er noe konkret du kan gjøre.

Det er bra venninnen din har fått hjelp av leger som kontrollerer om hun får den næring hun trenger eller ikke. Hvis hun syns det er vanskelig å finne vegetarmat som gir nok næring, kan hun spørre legen sin om å få hjelp fra en klinisk ernæringsfysiolog. De er eksperter på næring og kan hjelpe med å finne mat venninnen din kan spise som samtidig har det kroppen trenger.

Det er trist at venninnen din har søkt bort i fra Gud. Det er dessverre lite vi mennesker kan gjøre med andre sitt forhold til Gud. Men Bibelen sier at vi skal be og være tålmodige. Du sier at du føler Gud ikke svarer, noe som kan være veldig frustrerende. Ofte er det vanskelig å forstå hva Gud svarer og noen ganger svarer han annerledes enn vi forventer, og noen ganger svarer han «vent».

Det kan ta lang tid å bli helt frisk fra spiseforstyrrelser, så det kreves tålmodighet i prosessen. Ikke gi opp, men fortsett å være en god venn!

Når vi har venner som sliter, vil det selvfølgelig virke inn på oss. Vi blir både bekymret og frustrert. Det er derfor lurt av deg å snakke med noen om dette. Dersom det er helsesøster på skolen din, kan du få gode råd og støtte av henne. Du kan også snakke med en voksen leder i menigheten din.