Vil beholde eksen som venn, men..

Hei

Jeg trenger hjelp. Det ble slutt mellom meg og eksen for Ca 4 mnd siden. Han er ett år eldre og går på vgs nå. Jeg går fortsatt på skolen vi begge gikk på.

Vi kranglet mye når vi var sammen, og forholdet varte et halvt år. Helt til den siste krangelen skjedde, og han tok på en måte insjativ til å slå opp, og sa det var best for oss begge. Han sa han elsket meg og har aldri elsket noen så mye før. Jeg tok det tungt og var lei meg Ca 2 mnd der jeg mista meg selv. Jeg dro bare ut og prøvde å gjør små ting for å få han tilbake.

Han gikk videre på en veldig sårende måte. Han gjorde alt han sa han ikke skulle, og han gjorde alt han ikke gjorde i foholdet. Han festet/ fester mye, er mye med jenter osv. Det gjør meg ingenting nå, for jeg delvis over han. Men han sviktet meg jo på en måte. Og såret meg så mye at jeg ikke visste hva annet jeg kunne gjør enn å bare glemme han. Og jeg tenker bare at han driter seg ut på måten han holder på. Han får lov å leke deilig, men jeg får ikke lov å si noe om det.(føler ikke for å si noe heller.) Men han snakker helt annerledes til meg, og er skikkelig respektløs overfor meg og får meg til å føle meg som en taper.

Han sier f.eks sånne ting til meg; at jeg er skikkelig barnslig og barn, umoden, at jeg ødelegger livet mitt, og at jeg leker deilig og "kul" osv. Og det irriterer meg bare og ødelegger selvtilliten min. Han sier jeg er en "mc loker" og sier at jeg er "i den fasen ja" akk som jeg er et barn og teit. Han ser skikkelig ned på meg, og er skikkelig frekk. Det sårer, når jeg til vanlig har veldig god selvtillit.

Det var en periode vi aldri snakka, jeg tenkte det var best. Jeg tenkte aldri på han, men så møttes vi igjen idag hjemme hos meg. For noen dager siden sendte han meg mange bilder fra da vi var sammen og skrev at han savnet det osv. Jeg svarte kort at jeg og gjorde det men sa ikke noe mer. Han virka veldig på plutselig, og ville snakke osv. Syns det var veldig rart etter alt det drittet han har gjort mot meg. Og vist at han ikke bryr seg om meg i det hele tatt og fått meg til å føle meg dum og liten. Så snakket vi plutselig sammen igjen, og hadde en god samtale der han snakket til meg med respekt og var skikkelig hyggelig, på første gang på lenge.

Så vi ble enige om å møtes hos meg. Og vi har møttes ganske mange ganger etter vi slo opp, noen ganger i byen andre ganger hjemme hos meg. Vi har vært hos meg kanskje 2 ganger, og d har endt med at vi pulte. Og det skjedde igjen idag. Vi hadde ikke spesielt god tone før det skjedde eller han snakket til meg som om jeg var litt kjedelig og verdiløs. Men så la han seg ned og holdt rundt meg. Så endte det sånn. Jeg angrer, og føler vi ikke kommer til å snakke sammen på lenge nå. Føler vi har ødelagt alle sjanser til å bli venner når det er sånn vi holder på. Vil være venn med han. Og vil ikke pule for er over han. Men samtidig var det godt og føltes rett der og da. Tror også han føler det sånn. Så dro han etter.

Men syns det er rart han er hyggelig og sånn noen ganger og noen ganger frekk og sur. Vet ikke hva han vil. Når jeg spør sier han at hvis han ikke hadde brydd seg så hadde han fjerna meg overalt og aldri svart meg. Men føler fortsatt at han ikke ønsker meg, og ikke vil snakke med meg. Føler jeg ikke har noe verdi for han.

Det hadde vært mye lettere om han hadde respekt for meg og ikke sakt frekke ting til meg hele tiden. Han har kalt meg hore, lett å få osv. Men jeg er ikke det. Jeg er ikke lett å få. Han jobbet hardt for å få meg, men forholdet gikk dårlig. Og alt jeg vil er å være venner.

Angrer såååå mye for at vi pulte. Vet ikke hvorfor vi gjorde det. Hva skal jeg gjøre når han får meg til å føle meg skikkelig dum, verdiløs og barnslig? Men samtidig puler vi? Og det er så kleint for han tror jeg stalker han og fortsatt går etter han. Men jeg gjør faktisk ikke det. Men greia er at vi var sånn bestevenner og vil så gjerne beholde han som venn etter alt vi har ledd av osvvv. Og skal begynne på samme skole som han til neste år. Vennene hans ser sikkert også ned på meg, men mine ser ned på han. Alle jenter liker han osv, og jeg var på så god vei vekk fra han. hva skal jeg gjør og hvorfor er han sånn?

Hei

Du stiller mange spørsmål og det er ikke alt vi kan svare på, men vi vil gi deg noen anbefalinger. Du spør om hvorfor han er sånn. Det kan vi ikke vite sikkert, men man kan tenke seg at det er behagelig for han å beholde en form for kontroll over deg. Dere har en fortid sammen og han kan tydeligvis få sex av deg hvis han ønsker.

Du spør om hva du skal gjøre når han får deg til å føle deg bl.a. dum og verdiløs og at du ønsker å beholde han som venn. Du har skrevet spørsmålet ditt til oss i GuttogJente.no. Vi er en kristen nettside som ønsker å gi deg svar etter det vi mener er riktig i forhold til Bibelen. Vi mener at Bibelen er inspirert av Gud og at det som står der er til det beste for alle mennesker. Det står mye om vennskap i Bibelen og det står at man blir påvirket av dem man er sammen med. Det kan du f.eks. lese i boken Salomos ordspråk kapittel 13, vers 20: Den som ferdes med de vise, blir vis, men den som omgås dårer, går det ille. Vi mener at alle mennesker er uendelige verdifulle og alle er ønsket av Gud. Vi vil anbefale deg å holde deg borte fra denne personen hvis han får deg til å føle deg verdiløs. For du er verdifull! Bruk tid med venner som vil deg vel!

Det er tungt når man går med tanker om at andre ser ned på deg. Du skriver at eks-kjæresten din og vennene hans sikkert ser ned på deg. Til det vil vi si at dette kan du ikke vite sikkert. Kanskje er dette bare noe du tenker at de gjør. Uansett om de gjør det eller ikke, trenger du ikke å la dette styre deg og livet ditt. Hva andre mennesker tenker og tror er deres ansvar, ikke ditt. Hvis disse menneskene ikke er gode for deg, så hold deg unna når du kan. Er det situasjoner der dere må være på samme sted kan du holde på med ditt eget og kun holde samtalen om nødvendig på et høflig minimum.

I Bibelen står det mange steder at sex hører ekteskapet til. Vi vil derfor sterkt oppfordre deg til å vente med videre sex til du har giftet deg. Hvorfor du skal gjøre dette er kanskje vanskelig å forstå, men les gjerne litt rundt på siden her og bli inspirert til å få et ekteskap der du og mannen din spiller hverandre gode, får hverandre til å føle dere elsket og verdifulle. Vi tror også at sex blir best når man lever sammen i et ekteskap der begge har lovet å være trofaste mot hverandre for resten av livet. Husk at det er du som bestemmer over din kropp, ta bevisste valg om hvem med og når du skal ha sex. Hold det du har bestemt deg for og ikke ha sex med noen før den andre heller er helt klar.

Vi i GuttogJente.no ønsker deg lykke til med valgene dine fremover!