Vondt å ha sex?

Hei! lurte på om det er vondt for jenta å ha sex første gangen pga jomfruhinna? dersom det gjør det, er det mulig å få en lege til å lage hull på hinna for å slippe smerte????

Hei.

Det første samleiet oppleves forskjellig fra jente til jente. Noen synes ikke det gjør noe vondt, andre synes det er ganske vondt. Uansett er det ikke nødvendig å gå til lege. Når man har sex første gangen, må man være trygg og ta seg ekstra god til, gjøre alt rolig og la jenta styre.

Jomfruhinnen, eller også kalt skjedekransen, er en en tynn slimhinnefold som danner en krans et par centimeter innenfor skjedeinngangen. Hos noen kan det oppstå små rifter i jomfruhinnen første gang man har samleie slik at det blir en liten blødning. Det kan føles litt trangt og det kan gjøre vondt.

Samleie kan også gjøre vondt fordi en ikke har brukt lang nok tid på forspillet slik at jenten ikke er ordentlig opphisset og kroppet ikke har fått gjort seg klar til samleie, ved å fukte og utvide skjeden. Jenter har sterke muskler i bekkenet, og dersom man er anspent og strammer musklene kan det også hindre et godt samleie. For å ha god sex, er det viktig at man føler deg trygg og avslappet. Sex er veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon, vi i GuttogJente tror derfor at ekteskapet er den beste rammen til å få trygg og god sex. Vi i gir veiledning basert på det som står i Bibelen, og mener at sex er noe som hører hjemme i ekteskapet, og er ment for å binde de to sammen for hele livet. Da ligger også alt til rette for å få et trygt og godt første samleie.