Gå til innhold
☰ Meny

Hva med Paradise Hotel?


Hei
Først og fremst vil jeg bare si at det er så bra at dere har en slik side, setter veldig pris på det. Jeg har ett par spørsmål:
1) Sier bibelen noe om å se på serier som f.eks paradise hotel? Er det galt ut fra et kristent ståsted?
2) Jeg kjenner jeg begynner å bli rimelig lei setningen "du er kristen, du kan ikke gjør det og det.." og jeg kjenner jeg bare får lyst å vise dem; jo jeg kan faktisk gjør det og det, men har dere noen råd til hvordan jeg kan takle slike kommentarer bedre?
på forhånd tusen takk:)



Hei!

Så oppmuntrende for oss å høre at du setter pris på siden vår! Takk!

Bibelen sier ikke noe om TV konkret, men den sier mye om hvordan vi er ansvarlige for oss selv og hvordan vi modnes som menneske. På samme måte som kroppen vår blir påvirket av hva vi spiser, blir sjelen vår/hvem vi er som menneske, påvirket av hvem vi er sammen med, hva vi fyller oss med av undervisning, tv etc. Videre vil vi vise til noen bibelvers som vil besvare begge de to spørsmålene dine litt overlappende.

Vi blir som det vi tilber/fokuserer på (Salme 115:8 og 135:18). Med det menes at vi blir preget av det vi ser på. Så hva er det du sitter igjen med når du ser de ulike tingene du ser på tv? Mange serier har verdier som ikke stemmer overens med hva Gud mener er best for oss. Derfor er det viktig å både vite hva som er Guds standard for hvordan vi kan ha et godt liv, og klare å være bevisste på hva som blir formidlet gjennom det vi ser. Vi trenger å huske på at dersom vi ser og hører mye på serier og mennesker som ikke er enige med Gud, vil det også gjøre det vanskelig for oss å holde fast på det vi tenkte var Guds vilje. Det er noen som sier at "Gud er jo kjærlighet, så da må jo alt som føles godt være greit for han". Men vi vet jo at ikke alt som kjennes godt her og nå nødvendigvis er bra for oss på sikt.  I Paradise Hotel og lignende serier er det vanlig at mennesker bare gjør det de føler for, men innerst inne vet vi at dette har negative konsekvenser på sikt.

Les:  TV-serier og Bibelen

Et annet sted i Bibelen står det "Derfor formaner jeg dere ved Guds barmhjertighet, søsken: Bær kroppen frem som et levende og hellig offer til glede for Gud. Det skal være deres åndelige gudstjeneste. Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje; det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne." Romerbrevet 12:1-2. Selv om vi er i denne verden, trenger vi ikke å mene og gjøre det samme som alle andre. For å leve det livet som Gud vet er best for oss, trenger vi å lese Bibelen og bli kjent med Gud.  "Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut fra Guds munn" Matteus 4:4.

Dersom vi bare tenker på alt vi ikke kan gjøre, kan det fort føles som det ikke er noe igjen som vi har lov til å gjøre. Det er viktig å huske på at Bibelen sier mye mer om hva vi kan gjøre enn hva vi ikke kan gjøre. "Jeg  har lov til alt, men ikke alt gagner (er bra for oss). Jeg har lov til alt, men ikke alt bygger opp." 1. Korinterbrev 10:23. Hovedbudet i Bibelen er "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand! Dette er det største og første budet. Men det andre er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. På disse to budene hviler hele loven og profetene." Matteus 22:37-40. Det betyr at hver gang man står overfor ting man ikke bør gjøre fordi man vil gjøre som Gud sier, så sparer man seg selv og andre mennesker for negative konsekvenser. Ikke et eneste bud er bygget på noe annet enn det beste for oss. Det kan du ha i bakhodet både for din egen del og i møte med kommentarer fra menneskene rundt deg.

Les:  Hvorfor sex på film er verre enn vold

Men viktigere enn å fokusere på hva vi ikke kan gjøre, er det å fokusere på hva vi kan gjøre. Gud vil faktisk bli kjent med oss! Han vil at vi skal ha et godt liv og gjøre det vi kan for at andre også kan bli velsignet og at verden kan bli et bedre sted. Derfor trenger vi å lese Bibelen og bli kjent med både et som står der og det som Gud har på hjertet for deg helt konkret. "Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis ikke dere blir i meg." Johannes 15:4.

Når vi da får se mer og mer av hvem Gud er og hvor god Han er, vil vi både ligne mer og mer på Han samtidig som vi får mindre og mindre lyst til å gjøre det andre kanskje mener vi "går glipp av". "Og vi, som uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved Herrens Ånd." 2. Korinterbrev 3:15

Les: Galt å se på TV-serier?

Det handler til syvende og sist om en Gud som er fullkomment god, som har skapt oss og virkelig vet hva som er best for oss.  Desto mer vi blir kjent med Han og har tillit til det, desto lettere vil det bli å leve det gode livet.


Med vennlig hilsen Guttogjente.no