Kan jenter og gutter faktisk bare være venner?

Kan jenter og gutter faktisk bare være venner. Altså at ingen av dem noen sinne vil få følelser for den andre?

Hei!

Dette er et veldig godt spørsmål. Det enkle og korte svaret er: ja, det tror vi at de kan. Gutter og jenter kan ha sunne, gode vennskap, uten at det utvikles følelser.

Men det skjer likevel ganske ofte at gutter og jenter som bruker mye tid sammen utvikler følelser for hverandre. Og det er egentlig ikke så rart. Hvis man liker en person godt, og trives i dens selskap, kan det være en grobunn for flere følelser. Spesielt hvis en gutt og jente har brukt mye tid sammen alene, og utviklet et fortrolig og tilitsfult vennskap så kan det lettere skje at følelser utvikles. Det kan jo være veldig positivt at gode venner ser hverandre på en ny måte, og bestemmer seg for å bli kjærester. Da har man et godt fundament / grunnlag for et parforhold gjennom det allerede etablerte vennskapet.

Men det vonde er selvsagt hvis disse følelsene ikke blir gjengjeldt - at det kun er den ene som får følelser. Dette kan ødelegge gode vennskap. Det er viktig å være ærlig med den andre, finne et godt sted og tidspunkt for å fortelle den andre hva man føler. Da må man kanskje forberede seg på at den andre ikke har de samme følelsene, og kjenne etter om man er villig til å fortelle om sine følelser på tross av dette, og hvordan man kan gå videre sammen eller hver for seg. Noen vennskap består, selv om den ene får følelser og den andre ikke, og det er flott. Det kan være litt tøft en periode, men så kommer man styrket gjennom det. Men mange vennskap, både mellom de av samme kjønn og de av motsatt kjønn forandres og utvikles over tid, og dessverre er det ikke alle venner man har for alltid.

Gutter og jenter som er venner, men som ikke ønsker å utvikle følelser for hverandre (som f.eks. hvis dene ene eller begge er i et kjæresteforhold med en annen), kan gjøre lurt i å sette noen rammer for hvordan man skal være sammen. Kanskje er det lurt å begrense tiden man er alene sammen og være bevisst på hvor man treffes og hva man gjør når man er sammen. Å finne på ting sammen med en vennegjeng, eller å drive med aktiviteter er helt topp. Å se film sammen hjemme i kjellerstua uten noen andre, kan kanskje være en trigger for noen, og bør unngås. Kanskje er det nyttig å stille seg selv spørsmålet: "ville kjæresten min synes dette var greit?". Det kan være til hjelp selv om man ikke har kjæreste også, og avslører om vennskapet er i ferd med å utvikle seg til mer enn vennskap.

Les også:

Hvilke forskjeller er det på guttevennskap og jentevennskap.
Venner og grenser

Lykke til med å utvikle gode, sunne vennskap med både gutter og jenter!

Vennlig hilsen Guttogjente