Bibelen og drikking

Står det noe i Bibelen om drikking? Er det greit å drikke når du er kristen?

Hei og takk for spørsmålet.

Dette spørsmålet har vi svart på før på denne måten:

Når det gjelder alkohol, så var det vanlig før at kristne ikke drakk. I dag velger noen kristne å drikke og andre ikke. Det står ikke noe i Bibelen om at det er synd å drikke, men Bibelen er likevel veldig tydelig på at det ikke er bra å drikke seg full. Drikk dere ikke fulle på vin, for det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden! (Efeserne 5.18)

Alkohol er egentlig en gift som påvirker sentralnervesystemet, den gir hevet stemningsleie, redusert selvkontroll, økt impulsivitet, kritikkløshet og økt risikovillighet. I tillegg fører det til svekket hukommelse, bevissthetsreduksjon og redusert bedømmelsesevne. Alkoholen gjør derfor enorme skadevirkninger i samfunnet vårt, både i enkeltmenneskers liv, i familier og i omgivelser, og er vårt største sosialmedisinske problem.

Vårt forhold til alkohol vil dermed ikke bare være av personlig karakter, men mer en totalbedømmelse av hva som er best for både meg, familien min, nesten min og samfunnet. For det jeg velger vil få konsekvenser for andre. Og dermed blir ofte måteholdet det største problemet. Det er lett å ta avstand fra fyll, men de som drikker med måte blir dermed et “godt forbilde”. Men «måtehold» som begrep er ganske håpløst fordi vi legger så forskjellige ting i det. For noen er måtehold en pils fredagskvelden, eller to glass rødvin for dagen. For andre er det at man drikker tett i helgen, men ikke ellers i uken. De som drikker med måtehold blir også det største problemet for de som tidligere har vært alkoholikere, fordi det blir så vanskelig å finne miljøer der de kan være helt trygge. Ekstra dumt er det når heller ikke de kristne miljøene er trygge. Mange opplever at det er større press for å drikke nettopp i kristne miljøer fordi de ofte bruker mange argumenter på hvorfor det er helt greit å drikke, og derfor blir det enda vanskeligere å bli akseptert for totalt avhold.

Paulus oppfordrer oss til å være forbilder for andre menneske og ta hensyn til andre sin svakhet. Vi må ikke risikere at vår egen frihet fører andre til fall. (Tit 2, 6- 7, Romerne 14.21) Derfor trengs mange flere edru mennesker der ute. Flere som tør å be om en cola, og dermed gjøre det lettere for andre mennesker å stå imot drikkepresset. For måten vi drikker på, kan få konsekvenser for andre mennesker. Det aller beste var om vi fikk en ung generasjon mennesker som kunne gjøre det mindre normalt å drikke alkohol.

Så selv om Bibelen ikke sier at det er en synd å drikke vin, så sier den ganske mye om at vi ikke skal gjøre noe som skaper problemer for andre, og det er viktig å ta hensyn til som kristen.

Les også de svarene vi tidligere har gitt:

Drikke vin som kriste

Alkohol og alene som kristen.

Rune Larsens har mange fine tanker om alkoholbruk i et seminar som ligger ute på Vimeo her.

Du kan også lese dette blogginlegget.