Er det synd å onanere kjæresten?

Hei, jeg er en kristen jente på 17 som lurer på en ting. Både jeg og kjæresten min (på 18) er kristne og er veldig bestemte med å vente med sex til etter ekteskap, MEN, er det synd å ta på hverandre og onanere hverandre?? Er det sånn at det er lov så lenge vi ikke har sex?

Hei og takk for viktig spørsmål.

Det er fint å høre at dere har bestemt dere for å vente med sex til ekteskapet. Og når en har bestemt seg for å vente med sex, er det veldig viktig å finne ut hva sex egentlig er, og hvor grensene går mellom klining og sex.

LES OGSÅ: Hva er definisjonen på sex

Sex er mye mer enn samleie. Kyssing og kliningen er forspillet til samleiet og gjør kroppen kåt og klar for samleiet. Det å berøre hverandres kjønnsorganer og stimulere hverandres kjønnsorganer med fingre eller munn er intime seksuelle handlinger som hører hjemme i ekteskapet.

Det er viktig å være klar over at det er forskjellig fra person til person (og gutt og jente) hvor fort eller hva som skal til for å bli opphisset. Grensene for hva som er greit/ikke greit kan også være situasjonsbetinget, fordi en noen ganger blir fortere tent enn andre ganger. Derfor kan en risikere at selv om en føler seg innenfor sin egen grense, kan en likevel trigge og være over grensen til kjæresten.

Når dere ønsker å vente med sex til ekteskapet er det derfor bedre å være forsiktig enn å tøye grensene. Mange har opplevd at det blir veldig vanskelig å stoppe i tide hvis de stadig overskrider grensene de har bestemt seg for. Det beste er å unngå helt de delene av kroppen som normalt dekkes av undertøy, også utenpå klærne. Det å være nakne sammen er også noe som er så intimt at det bare hører hjemme i ekteskapet.

Noen kristne opplever at selv etter at de er gift så sliter de med dårlig samvittighet rundt sex. Det kan være fordi de er opplært strengt med mye fokus på sex som synd, eller like ofte kan det være fordi de har levd seksuelt utprøvende med dårlig samvittighet og tar med seg denne følelsen inn i ekteskapet. Det er derfor viktig at en får et avklart og positivt forhold til sex og setter grensene slik at en kan leve med god samvittighet. Dersom en har gått over grensene, er det viktig at en ber både Gud og hverandre om tilgivelse og setter grensene opp på nytt.

Les også: Slutte med sex

Dere er fremdeles unge og har ingen garanti for at det er dere to som blir gift. Bruk heller tiden dere er sammen til å bli kjent med hverandre slik at dere kan finne ut om dere egentlig passer sammen. Det å ha klare grenser i forhold til klining og sex før bryllupet er en investering dere ikke kommer til å angre på.

Lykke til!

Vi har tidligere svar på lignende spørsmål:  Galt å kline/ Hvor går grensene/ Hvor skal kjæresten min og jeg sette grenser / Hvordan slutte å ha sex med kjæresten
Les også: Kreative kjærester/ Kampen om renhet/Guds nåde er større enn alt/ Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex