Fantasier

Hei , jeg er en gutt på 14 år og har et spørsmål til dere. I det siste har jeg begynt å fantasere om kristne ting i seksuelle settinger. Jeg tenner feks på tanken om å se en prest naken og å ha sex i det hellige kristne rom, kirken..Jeg liker også å runke til disse fantasiene. Er dette galt?

Hei Gutt 14 år.

Det er helt normalt å få seksuelle følelser når man kommer i puberteten. Det er normalt å fantasere om sex og å ha lyst på sex. Du er midt i puberteten og hormonet testosteron påvirker både tankene dine og kroppen din. Testosteron stimulerer til seksuelle tanker, fantasier og drømmer og fremkaller ereksjon og sædutømming. Følelsene er i denne tiden både sterke, ustabile og litt kaotisk.

I tillegg til den naturlige utviklingen vil du påvirkes av det du ser, leser og hører på. Det er mange ting som kan vekke seksuelle følelser, så dersom du ser på filmer, leser blader og lignende med seksuelt innhold, vil det påvirke tankene og fantasiene dine. Problemet med fantasier, er at de kan ta mye fokus og også få makt over oss. Dersom du stadig fantaserer om noe, kan det føre til at du også får lyst til å gjøre det du fantaserer om i virkeligheten.

Les: En historie om onani og seksuelle fantasier

Når man fantaserer om merkelige ting, kan det oppstå av vår egen fantasi, men det kan også være et produkt av noe vi har sett, eller ligne på noe vi har sett. I dag er vi omgitt av pornografisk innhold, både i aviser, reklame, bøker og filmer, så fantasien vår har god hjelp til å fantasere og drømme videre.

Pornografi er for eksempel laget for å vekke seksuelle følelser og skape seksuelle fantasier. Porno kan også gjøre at du blir kåt av ting som du ellers ville synes var unaturlig eller få lyst til å gjøre seksuelle handlinger som kan være skadelige.

Les: Er det greit å onanere

Som du forstår finnes det ingen grenser for hva en kan komme til å fantasere om, men du kan ta kontroll over det du tenker og fantaserer om ved å regulere det du leser, ser og er opptatt av. Du kan selv bestemme litt over hva du ønsker skal få plass i tankene dine. Skal du greie å slutte å tenke på noe, må en begynne bevisst å tenke på noe annet. En kan rett og slett bytte ut tankene og holde fast ved den tanken en ønsker. Dette krever litt øvelse, men en kan få det til.  Noe ser gjerne for seg at de bruker en fjernkontroll og liksom «bytter kanal», «bytter film» inni hodet.

Du får tenke over selv, om dette er noe du ønsker å fantasere om eller om du ønsker å bytte fokus. Og tenk også over om det er noe du ser, hører og er opptatt av som kan føre til at du har disse fantasiene. Dersom du finner ut hva som gir disse tankene «mat», kan du også gjøre noe med det. Vi merker sjelden direkte hva som påvirker oss siden det skjer gradvis og over tid. Det er derfor lurt av deg om du blir litt bevisst på hva som er bra for deg å se på, og slik ta litt kontroll over hva som påvirker deg og tankene dine. Fyll deg med det som er godt og vær aktiv og engasjert sammen med venner, så vil også tankene dine bli mer opptatt av andre ting.

Les: Vil stoppe urene tanker / Er det synd å forestille seg peniser / Kan det være bra å ikke onanere