Galt å være sammen med noen før jeg er eldre?

Hei, jeg er en gutt 15 år som lurer på om det er galt å være sammen med noen før jeg eldre. Jeg har noen voksene ledere på min konfirmasjons gruppe og de sier at det er best å ikke være sammen med noen på denne aldern. Men jeg føler at jeg ikke er som alle de andre vennene mine som vil være sammen med noen for de er pene, jeg vil være sammen med en person fordi jeg vil ha noen å snakke med, dele følelser med, en person å finne på noe med og være glad i. Så hva bør jeg gjøre?? Det er en person som jeg har likt nå i 7 år, og jeg vil spørre men, jeg vil ikke spørre hvis det ikke er riktig. Tross alt så er det en person som jeg elsker. Hva bør jeg gjøre??

Hei gutt på 15 år!

Takk for spørsmålet.  Slik vi forstår så spør du om vi synes det er greit at du kommer sammen med en jente du har likt i 7 år. Dermed høres det ut som om at dette er en jente som du kjenner godt og som også kjenner deg godt. Det som er viktig for deg å tenke godt over i en fase som denne er hva du tenker du vil med et eventuelt forhold? Er det sånn at du tenker langt frem, at dette kanskje er den du ønsker å leve sammen med resten av livet. Så ung som du er, tenker vi oss at du har god tid til å bli kjent og finne ut om dette er noe dere begge ønsker å gå videre med. Vi oppfordrer deg til å finne en mulighet for samtale med denne jenta der du kan formidle noe av det du tenker. Vær åpen med at du liker henne og vil bli bedre kjent med henne. Det å være forsiktig og respektere hverandres frihet til å velge er en god måte å nærme seg på. Dere trenger ikke og må heller ikke føle press på å ha et offentlig kjæresteforhold for å snakke og bruke tid sammen på å bli bedre kjent, det kan komme etter hvert som dere blir mere trygge på hva dere vil. Dere har god tid! Det finnes nok mange eksempler på at gode ekteskap har begynt med et godt og trygt vennskap i bunn, kanskje gjerne fra tidlig ungdomsalder, men det er mange ting som spiller inn i det en vil finne sammen med en annen.

Det er selvsagt også en mulighet for at jenta sier at hun ikke er inne på de samme tanker om deg og henne, som de tanker du har, og at hun ikke ønsker seg et nærmere forhold. I så fall trenger du ikke tenke mer i den retning, men at dere da kan fortsette som venner.  Vi oppfordrer deg nok en gang til å tenke at du har god tid og kan investere i vennskapet med henne og se hvordan dere fungerer når dere omgås hverandre i ulike sammenhenger. Kanskje kan det bli til noe mer, eller kanskje ikke. Vi oppfordrer deg som sagt til å dele dine tanker med henne på en åpen og respektfull måte, uten å legge press på henne. Dersom du blir avvist er det selvsagt ikke noe god opplevelse, men noe en selvsagt blir nødt til å akseptere. En investering i et annet menneske gjør at en må åpne seg og dermed også stille seg sårbar, med en mulighet for å bli avvist og skuffet.

Det at dine konfirmasjonsledere anbefaler å ikke gå inn i et forhold på den alderen du er i, kan nok henge sammen med mye av det som er nevnt ovenfor, og som det også står skrevet mye om i noen av linkene under. Det er krevende å investere inn et forhold, og ledernes ønske for deg og andre tenåringer er nok helt sikkert bare det beste. De kjenner nok til en del av farene, utfordringene og fristelsene som følger og vet at det er mange  fordeler med å være litt moden før en går inn i og etablerer et forhold. Samtidig vet vi at de individuelle ulikhetene svært store mellom ungdom.

Ønsker deg lykke til med fremtiden.

Her er noen andre aktuelle linker til din situasjon:

På jakt etter den rette
Bli sammen med en kompis
Soul mates
Skal jeg vente på han?
Hvordan få henne interessert