Hår under armene og på leggene

Hei jeg er en gutt på 13 år og har hår på leggene og pungen men jeg får ikke noe under armen. det er ingenting. Hvorfor det? og er det vanelig å barbere seg på leggene?

Hei

Det er veldig forskjellig når en kommer i puberteten. For noen gutter skjer det når de er 11, og for andre først når de er 15 år. Hvilke forandringer som kommer først og sist, kan også variere litt fra gutt til gutt. Det første man merker er gjerne at man vokser i høyden og at pung/testikler vokser. Så kommer de andre tingene etterhvert. Hår nedentil og rundt penis kommer kanskje først, mens håret under armene og på resten av kroppen kan komme senere. Skjeggveksten kan begynne litt, men for mange blir den ikke kraftig før ganske sent.

Du er bare 13 år, så du skal ikke bekymre deg om ikke alle pubertetsendringene er på plass ennå. Det kommer etterhvert. Det er helst jenter som pleier å barberer bort hårene. Det finnes kanskje gutter som gjør det også, men helt vanlig er det ikke. Ulempen med å beynne med det er at hårene som da vokser ut igjen kjennes stivere og mer stikkete.

Du kan lese mer om hva som skjer i puberteten i denne artikkelen: Hva skjer når gutter kommer i puberteten?