Gå til innhold
☰ Meny

Hva med to kristne homofile?


Hei! Jeg har ikke disse følelsene selv. Men jeg har tenkt på dette i noen år nå og jeg lurer på om det å være homofil er uaktuelt for en kristen? Paulus skriver om dette, men Paulus skrev også om at kvinnen skal være underordnet mannen i ekteskapet og det er noe som er endret i samfunnet. Om jeg skulle bli forelsket i en jente, men velger å ikke gjøre noe med følelsene for henne så stopper ikke det tankene mine. Jesus sier i bergpreken at tankene er minst like viktige som handlingene våre. Jeg tror ikke det å holde følelsene inne hjelper, når det er tankene det går på ifølge Jesus. (Så en synder jo fortsatt om en velger å gå inn i et forhold eller ikke, så da blir en jo stuck i en ond sirkel) Samfunnet har endret seg og Jesus sa ingenting konkret om det å vere homofil. Jesus er mitt største forbilde, og han viser hele tiden at kjærlighet er "the main thing", og jeg tror ikke at kjærlighet uansett form ikke kommer fra noe annet enn Gud.

Om man er homofil og har et "kristent" forhold, venter med sex, bor ikke ilag før ekteskapet og begge er kristne, tror dere Gud forkaster den tanken? - Jente 19 år



Hei

Du spør om det er uaktuelt å være homofil for en kristen. Dette er et spørsmål det ikke er lett å svare kort på og vi anbefaler deg å høre på disse podcastene om temaet: Å snakke om homofili og Identity in Christ. Du kan også lese de andre svarene vi har gitt om dette temaet, for eksempel: Jente 18 år forelsket i annen jente

Hvis man med homofil mener en person som blir tiltrukket av og forelsket i personer av samme kjønn, så kan dette skje med både kristne og ikke-kristne. Det som betyr noe er hva vi velger å gjøre med disse følelsene. Selve begrepet ”homofil” finnes ikke i Bibelen. Det er først i nyere tid at man har brukt dette som en betegnelse for personer som blir forelsket i noen av samme kjønn. Men Bibelen har mye å si om både parforhold og seksualitet.

Når Paulus skriver at kvinnene skal underordne seg sine menn (Efeserne 5.24) så betyr ikke det at mennene skal dominere og bestemme over kvinnene. I samme kapittel sier han ”vær hverandre underordnet i ærefrykt for Kristus” (vers 21), det betyr at også mennene skal underordne seg kvinnene i mange situasjoner. Vi skal ha respekt for hverandre og faktisk sier Paulus at mennene skal elske konene sine like høyt som Jesus elsker oss og ga livet sitt for oss (vers 25). Dette gjelder fortsatt, selv om vi i dag har et annet fokus på likestilling enn det som var vanlig tidligere. Det Paulus skrev om ekteskapet er like aktuelt nå som før.

Bibelen er tydelig på at Gud skapte mennesket som mann og kvinne og at de sammen skulle være et bilde av Gud (1. Mosebok 1.27). Sex er noe veldig kraftfullt og fint innenfor ekteskapet mellom mann og kvinne. Men utenfor denne sammenhengen kan sex faktisk skade oss (Ordspråkene 6.32). Når Bibelen er så tydelig på at et forhold mellom to av samme kjønn ikke er det samme som ekteskapet mellom mann og kvinne, så gjelder også dette fortsatt.

Når det gjelder forelskelser så vet vi at de kan komme brått uten at vi kan noe for det. Dette gjelder uavhengig av om vi er blitt forelsket i en gutt eller en jente. Men vi kan i stor grad velge selv hva vi gjør med forelskelsen. Når vi forstår at det ikke er mulig (eller særlig lurt) å bli kjæreste med personen vi er forelsket i, så må vi bestemme oss å gi slipp på forelskelsen og ikke ”fyre opp” under disse følelsene. Hvis man for eksempel er gift og plutselig blir forelsket i en annen enn ektefellen, så må man jobbe med følelsene sine og velge bort muligheten for å bli sammen med denne personen. Når vi velger det som er riktig, vil følelsene som regel forandre seg også selv om dette kan ta tid. Det er ikke slik at vi er et offer for følelsene våre og ikke kan gjøre noe med dem.

Det er riktig at Jesus sa i bergprekenen at den som ser på en annen person med seksuelt begjær allerede har brutt ekteskapet i hjertet (Matteus 5.28). Det betyr at vi ikke skal fantasere om seksuelle handlinger som det ikke er riktig å gjøre i virkeligheten. Det er selvfølgelig mer alvorlig å leve ut slike fantasier i virkeligheten,  men fantasier kan også skade oss. Vi behøver ikke å bli styrt av fantasier. Når det kommer en tanke eller fantasi som vi forstår ikke er bra for oss, så kan vi unngå å dvele ved denne fantasien. Vi kan bestemme oss for at dette er noe vi ikke ville gjøre i virkeligheten og at vi heller ikke vil fortsette å fantasere om det. Så kan vi heller konsentrere oss om noe annet som er hyggelig og positivt.

Det å være kjærester er en forberedelsestid der man skal bli godt kjent med hverandre før man gifter seg. Selv om samfunnet har endret seg, så er Bibelen tydelig på at Gud opprettet ekteskapet som en livslang ordning for samlivet mellom en mann og en kvinne. Derfor gir Bibelen heller ikke noe rom for å bli kjæreste med en av samme kjønn, selv om man ikke har sex.

Hvert menneske må selv bestemme hva de vil gjøre med sitt eget liv og vi kan ikke bestemme hva andre skal gjøre. Men i guttogjente.no baserer vi våre råd på kristen etikk og det som står i Bibelen. Derfor vil vi ikke anbefale noen å gå inn i et homofilt eller lesbisk forhold.

Du kan også lese:
Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Pakten som viser hvem Gud er


Vennlig hilsen GuttogJente.no