Jente 18 år forelsket i annen jente

Er det galt å bli forelsket i en annen jente? Hva hvis jeg aldri slutter med å bli det? Jeg har hørt at det går an å bli kurert fra å være lespisk, kanskje det er løsningen? Er litt bekymret i hvert fall...

Jente (18)

Hei Jente (18)

Forelskelse kan noen ganger komme som lyn fra klar himmel uten at vi forventer det. Vi kan velge hva vi gjør med forelskelsen, men vi kan ikke alltid hindre at vi blir forelsket. Flertallet av oss blir forelsket i mennesker av motsatt kjønn mens noen opplever å få følelser for personer som er av samme kjønn. Selv om det finnes mange teorier, så vet vi egentlig ikke hvorfor det er slik. Men det at man får slike følelser er ikke noe man velger selv. Derfor trenger du heller ikke ha skyldfølelse for at du har blitt forelsket i en annen jente.

Vi i GuttogJente.no baserer vår veiledning på klassisk kristen seksualetikk, du kan lese mer om dette på siden ”Om oss”. Det betyr at vi tror ekteskapet mellom mann og kvinne er den eneste riktige rammen for seksuelt samliv. Vi har stor respekt for at ikke alle deler vårt syn og vi vil ikke påtvinge vårt syn på noen andre. Men det betyr samtidig at vi ikke vil råde noen til å gå inn i et homoseksuelt eller lesbisk forhold, selv om de er forelsket.

Det du selv kan velge er hva du gjør med disse følelsene. Når man er forelsket føles det som om det ikke er mulig å leve uten den personen man er forelsket i. Men det at man er forelsket betyr ikke at man ikke kan få et godt liv uten å bli sammen med den man er forelsket i.
Du spør om det går an å bli kurert fra å bli forelsket i andre jenter. Vi kjenner mennesker som tidligere hadde homofile følelser som har opplevd at disse følelsene har forandret seg, og noen lever i dag i heterofile forhold. Men det er også mange som ikke opplever noen forandring. Det finnes ingen kur eller behandling som med sikkerhet kan forandre seksuell orientering.

Vi vil anbefale deg å høre på podcastene til Sam Allberry Identity in Christ, han er en voksen mann som selv er tiltrukket av menn. Les også dette intervjuet med han: Kristen, singel og stolt.

Du synes kanskje det er rart at vi sier dette, men vi tror faktisk at det på sikt er bedre å leve alene enn å gå inn i et romantisk og seksuelt forhold til en person av samme kjønn. Vi er klar over at dette kan være et veldig vanskelig valg å ta. Vi respekterer også at hvert enkelt menneske selv må velge hva de skal gjøre med sitt eget liv.

Med vennlig hilsen guttogjente.no