Hva sier Bibelen om å bytte kjønn?

Hei, hva mener egentlig Gud om det å bytte kjønn? Sier Bibelen noe om dette? Det har blitt et så stort samtaleemne i vennegjengen i det siste, og jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal foholde meg til det, og hva jeg skal mene.

Hei, og takk for spørsmålet!

Dette er et omfattende tema, og vi kan ikke svare utfyllende på det her, men vi kommer med noen betraktninger og naturvitenskapelige fakta.

Bibelen sier at mennesket er skapt av Gud i Guds bilde som mann og kvinne. Gud hadde en bestemt hensikt med å skape to kjønn, mann og kvinne, for på den måten fikk han synliggjøre de to sidene av seg selv, som er det maskuline og det feminine. Det gjorde han for at vi skulle være et bilde av Gud (1. Mosebok 1,27). Guds plan og vilje var altså to kjønn. Han designet kroppene våre for forplantning, to kjønn og to kropper som er forskjellig slik at de utfyller hverandre og passer til hverandre og kan befrukte hverandre og skape et nytt liv.

Dersom vi ser på helt grunnleggende naturvitenskapelige fakta, så ser vi at kjønn er relatert til forplantning og at det bare finnes to kjønn, som har helt ulik funksjon og rolle i reproduksjonen. Han produserer små kjønnsceller (sædceller), og hun produserer store kjønnsceller (eggceller). Det er altså slik at mann og kvinne fysiologisk og biologisk er definert av hvilke kjønnsceller de produserer.

Når noen i dag hevder at det finnes et tredje kjønn eller flere kjønn, så handler det om noe annet enn biologi. Det handler da om kjønnsidentitet i form av følelser, selvoppfattelse eller ideologiske overbevisninger. Biologisk intetkjønn finnes ikke, og det eksisterer ikke noe biologisk grunnlag for såkalt kjønnsmangfold. I biologien er det er enten han eller hun. Det finnes altså ikke et spekter av kjønn, verken hos mennesker eller i naturen. Den radikale kjønnsideologien som en del mennesker står for i dag, er altså ikke basert på biologiske fakta, men på ideologi og følelser.

Kjønnet bestemmes ved befruktningen når sædcellen som smelter sammen med eggcellen, enten inneholder et X-kromosom (jente) eller Y-kromosom (gutt). I genene ligger informasjon og instruksjoner for den videre utviklingen. Alle cellene i kroppen er derfor kjønnsbestemt som enten hunkjønn eller hankjønn.

Inntil fosteret er syv uker gammelt, er det ingen forskjell på gutte- og jentefostre bortsett fra at de har forskjellig arveanlegg og kjønnskromosomer. Når guttefosteret er syv uker gammelt, begynner kroppen å produsere det mannlige kjønnshormonet testosteron. Dette gjør at kroppen utvikler seg til å bli en guttekropp. Samtidig påvirker dette utviklingen av hjernen, slik at gutter og jenter blir forskjellige også mentalt. Hvis kroppen ikke produserer testosteron, utvikler kroppen seg til å bli en jentekropp. Fra uke 10 er forstadiet til eggceller og sædceller til stede. Det samme gjelder kjønnsorganene, men det er fremdeles for tidlig å se fosterets kjønn på for eksempel ultralyd.

Det er ingen som vet nøyaktig hva som har skjedd i de sjeldne tilfellene der personer helt fra de er små barn opplever at følelsen av å være gutt eller jente ikke stemmer med kroppen de er født med. Det er ikke uvanlig at små barn sier at de vil være det motsatte kjønn, men det er uvanlig at et slikt ønske blir varig. Et økende antall ungdommer har de siste årene likevel blitt behandlet med medisiner som utsetter puberteten (pubertetsblokkere) og med kjønnshormoner som forandrer kroppen til å likne det motsatte kjønnet. Men det finnes svært lite forskning som sier noe om alvorlige bivirkninger og om hvordan det går med disse ungdommene på lang sikt. Stadig flere angrer dessuten på behandlingen og forteller at de skulle ønske de hadde fått annen type hjelp enn hormoner og kirurgi.

Behandlingen endrer egentlig ikke personens kjønn, men får kroppen til å likne mer på det motsatte kjønn. Alle cellene i kroppen vil fremdeles ha enten XX eller XY, og hormonbehandlingen vil måtte fortsette hele livet. En jente som får behandling med testosteron, kan ikke få tilbake den lyse stemmen, selv om hun slutter med testosteron. En gutt som tar østrogen, får pupper og kvinnelig kroppsform som ikke går tilbake, selv om han angrer og slutter med østrogen. Det er vanlig at disse guttene og jentene blir sterile for resten av livet. Det betyr at de kan aldri få barn. Mange fagfolk advarer derfor mot å starte med slik behandling før man er blitt voksen. Det er tankevekkende at norsk lov ellers ikke tillater å sterilisere seg før man er 25 år gammel.

Les også:

Kjønn og identitet

Ser på meg selv som en gutt

Transseksuell: Hva gjør jeg?

Hvorfor skapte Gud to kjønn?

«Født i feil kropp?»