Hvordan snakke om grenser?

Hei,

Hvordan kan jeg snakke med eksen min om grensesetting?

Hei!

Grensesetting er viktig. Det handler om respekt for seg selv, kjenne sine grenser for hva en mener er greit og ikke, og være trygg nok på seg selv til å kommunisere dette til en annen.

Jeg vet ikke hva slags grenser du ønsker å snakke med eksen din om, men du kan lese mer om grenser i forhold til det seksuelle her: Sex med x

 Og grenser i forhold til noen andre sider av relasjon ellers her: Problem med kamerat

Å bli bevisst hvilke grenser en har og å snakke om dem, er en viktig del av å vokse i modenhet som menneske.

Når du vet hvilke grenser du vil ha, kan du ha en samtale med eksen om dette. Kanskje har eksen din også noen tanker om egne grenser. En respektfull relasjon tar hensyn til de strengeste grensene.

Om du opplever at eksen din ikke tar hensyn til dine grenser, vil jeg anbefale deg å be om hjelp fra noen som du er trygg på til å hjelpe å kommunisere dette enda tydeligere. Det kan også hende at eksen virkelig ikke ønsker å ta hensyn til dine grenser uansett hva du sier og gjør. Da må du vurdere hvilke konsekvenser eksens mangel på respekt for deg skal ha for relasjonen deres. Må du bryte relasjonen helt, bør dere unngå å være alene sammen, etc. (Man kan også politianmelde, men jeg håper for din skyld at det ikke går så langt)

Lykke til med samtalen med eksen din! Uansett respons, vokser du i mot og modenhet ved å sette ord på egne grenser.