Problem med kamerat

Hei,

Jeg har en kamerat som ikke tåler å høre at jeg sier nei. For en uke siden ville han absolutt komme til meg å se på fotballkamp. Jeg sa til han at jeg hadde andre planer, men han hadde tydeligvis bestemt at han skulle komme på besøk.

Når han kom til meg kunne jeg ikke si at han skulle gå, selv om det var det jeg helst ville. I tillegg klaget han over at jeg ikke laget mat til han, at lyden på TV var dårlig og han filmet meg selv om jeg ikke ville.

Hva kan jeg gjøre en annen gang?

Hei kjære deg,

 Det er irriterende at han ikke respekterer grensene du setter, og det kan noen ganger bli alvorlig når en ikke respektere andre sine grenser. Det er derfor viktig at du tar dette opp med ham. Snakk med ham om at dersom dere skal kunne ha et godt vennskap, må du oppleve å bli hørt på og respektert for det du sier. Nevn konkret disse episodene som opplevdes invaderende for deg. Si at du ikke liker at han kommer når du har gitt beskjed om at det ikke passer for deg, og at du ikke liker at han krever og forventer at du skal stille opp på det han vil når det er noe du ikke har lyst til. Det er heller ikke greit at han filmer deg når du ikke vil. De fleste vil da forstå og respektere dette når det blir sagt så konkret og tydelig. Dersom han ikke hører på deg, eller bortforklarer, må du være tydelig på at du ikke synes at det er greit og
at dersom dette skjer igjen, så kommer du faktisk til å følge planene dine og gjøre det du har sagt uten å ta hensyn til at han dukker opp. Gode vennskap krever gjensidig respekt for hverandres grenser og ønsker.

Men dersom han likevel fortsetter med å komme når du har sagt at det ikke passer, må du følge opp det du har sagt med å avvise ham og ikke la han komme inn. Det er viktig at du er tøff og setter klare grenser, så du verken lar deg presse eller manipulere til å gi etter.
En god porsjon vennlig stahet er nyttig her. Vennlig, men bestemt må du avvise ham og si at du har gitt beskjed om at det ikke passer og at han derfor ikke får komme inn. Lukk så døren igjen. Ikke bry deg om at det er litt pinlig. Det er viktigste er at du viser at du ikke lar deg styre, for da lærer han. Personer som opplever at de kommer videre med å kjøre på og stå på sine egne planer, vil fortsette med det og kanskje ikke oppfatte at de overskrider andre sine
grenser. De trenger å møte noen som er faste og bestemte.

Det samme gjelder dersom han fortsetter å filme deg når du ikke vil, eller vil bestemme over deg og hva dere skal gjøre sammen. Gi klar melding, og dersom han ikke hører, sier du at dette gidder du ikke og ber du han om å gå.
Dersom han virkelig ikke forstår og ikke bryr seg kan du forlate rommet og overlate ham til seg selv. Dette høres drastisk ut, men det er aldri greit å ikke respektere andres grenser, og
det er viktig å gi beskjed som blir forstått.

Altså: Først en vennlig samtale om det, og dersom det ikke blir etterfulgt, må en ty til den faste og bestemte metoden. Dersom oppførselen hans fortsetter og du ikke greier å være bestemt, bør du snakke med noen som kan hjelpe deg og evt. være der for deg når situasjonen oppstår.

Lykke til!!