Hvorfor er sex på film verre enn vold?

Kvifor synes eigentleg folk det er verre å sjå to menneske som har sex på ein film, enn menneske som drep kvarandre? Burde det ikkje vore verre å sjå drap, som er ein grusom handling, enn å sjå to menneske som har sex, som skal vere ein fin handling?

Hei og takk for spørsmålet!

Det er bra at du reflekterer over hva vi ser på film og på TV!

Både film og TV-serier gir sterke inntrykk og kan påvirke oss mye mer enn vi ofte er klar over. Det gjør noe med oss når vi for eksempel ser drap og andre former for vold. Selv om vi ikke nødvendigvis blir voldelige selv av å se vold på film, så påvirker det følelsene våre slik at vi kan blir mindre følsomme for andre menneskers lidelser. Menneskene er ikke skapt for å se på vold og drap, og det er ikke sunt for oss å fylle sinnet vårt med slike negative ting.

Problemet i dag er at vold og drap på film er blitt så vanlig at veldig mange mennesker nesten ikke reagerer når de ser det. Derfor er det også mange som synes det er helt greit å bruke drap og vold som underholdning. Men noe blir ikke riktig og bra bare fordi mange sier det er OK.

Det var Gud som skapte seksualiteten for at vi skal ha det så godt som mulig sammen med den personen vi har giftet oss med. Sex mellom en mann og en kvinne som er gift med hverandre og er trofaste mot hverandre er noe veldig fint. Men sex er også noe veldig kraftfullt som kan skade oss utenfor de rammene som Gud har gitt oss. Sex er noe veldig privat som vi ikke skal dele med noen andre enn ektefellen vår. Derfor blir det også feil når noe så privat brettes ut og vises fram på film. Alt vi ser på film påvirker oss, særlig når det skaper sterke følelser. Det er også slik at det vi ser på film veldig lett kan skape seksuelle fantasier som ikke er bra for oss.

Dette blir spesielt tydelig i pornofilmer som er laget først og fremst for å vekke seksuelle følelser og skape seksuelle fantasier og begjær etter sex som kan være skadelig for oss. Sex på film kan skape et kunstig behov for å gjøre seksuelle handlinger som vi ellers ikke ville hatt lyst på. Slike filmer skaper også så sterke følelser at de kan være veldig vanedannende.

Vi anbefaler deg også å lese disse svarene på tidligere spørsmål:

Porno og voldsfilmer, er det like ille?
Hvordan si nei til porno?

Det kan også være nyttig å lese disse artiklene:

Avhengig av porno
Fri fra porno
5 skritt til frihet fra porno

Med vennlig hilsen GuttogJente.no