Kan kristne være naturister?

Hei! Kan kristne være naturister? Jeg fikk en aha opplevelse i en sauna i Alpene, der kvinner og menn går nakne sammen.

Mann 34

Hei og takk for et veldig interessant spørsmål!

Går man tilbake til skapelsen, ser man at Adam og Eva var nakne. 2 Mos 2,25: «Begge var nakne, både mannen og kvinnen, og de skammet seg ikke for hverandre». På dette punktet var ikke menneskene ødelagt av synden, og hadde heller ikke samme forholdet til begjær som er å ha seksuelle fantasier om hverandre. Det er først etter at de spiste av kunnskapens tre at de skjønte at de var nakne. 1 Mos 3,7: «Da ble øynene deres åpnet, og de skjønte at de var nakne. De flettet sammen fikenblader og bandt dem om livet». Videre leser vi at Adam ble redd da Gud kom, fordi han var naken: 1 Mos 3,10: Han svarte: «Jeg hørte lyden av deg i hagen og ble redd fordi jeg er naken, og jeg gjemte meg». Siden den gang har nakenhet for mange vært sårbart og vanskelig, samtidig fint og godt.

Går vi til Bergprekenen til Jesus, forteller han blant annet i Matt 5,28: Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Her får vi en klar tale om det å ha seksuelle fantasier om et annet menneske enn den man er gift med er å bryte ekteskapet i sitt hjerte. I lys av det har man i flere sammenhenger et bevisst forhold til at man ikke skal kle seg utfordrende.

Naturisme handler om en ikke-seksuell nakenkultur, hvor man praktiserer nakenhet i fellesskap med både kvinner og menn. Hvor utbredt det er å være naturist for kristne, kan vi ikke si så mye om. Nakenhet i seg selv er ikke synd eller noe som er feil. I en sammenheng hvor man praktiserer ikke-seksuell nakenhet sammen, vil det antageligvis være rom for å være naken fordi det er behagelig. I lys av Bibelen kan man ikke klart og tydelig si at naturisme er synd. Derfor er dette mer et kristen-etisk spørsmål. Da vil det kanskje være naturlig å spørre: får jeg seksuelle fantasier når jeg er praktiserer naturisme? Hvis man da klarer å praktisere uten å begjære eller få seksuelle fantasier, da er det kanskje greit? Et vanskeligere spørsmål er jo om din nakne kropp vekker seksuelle tanker hos noen av de du praktiserer nakenhet sammen med? Da er det ikke like lett å finne ut hvordan man som kristen skal stille seg til spørsmålet. Svaret på et slikt spørsmål vil nok havne i en «gråsone» hvor det ikke er så lett å si ja eller nei. Det du må ta stilling til er jo om det først og fremst vekkes begjær hos deg selv og om det kan gjøre det for andre.

 Les også. Hva sier Bibelen om nudisme