Gå til innhold
☰ Meny

Kjæresten min tviler


Kjæresten min tviler.
Hei, jeg er en jente som har hatt samme kjæresten i snart 3 år. Vi har et utrolig sunt forholdt bygget opp på kristne verdier. Jeg er vokst opp i en kristen familie der kirken er en stor del av hverdagen. Jeg er når konfirmasjons leder, og gjør mange ting i kirken. Jeg elsker Gud og har et sterkt forholdt til ham. I det siste har jeg merket at kjæresten min har tatt litt avstand fra kirken. Han er vokst opp i en ikke kristen familie og ha vanskeligheter med denne tankegangen. I dag fortalte ham meg at han tvilte på troen og syns det å gå i kirken er kjedelig.
Dette synes jeg er vanskelig, jeg ønsker meg en kjæreste med like sterk tro som jeg har, en jeg kan se opp til og en som oppmuntrer meg til å lese i bibelen, gå i kirken, be osv. men dette har jeg ikke. Jeg elsker kjæresten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er utrolig redd for at hvis jeg sier at vi må gå hver vår vei at han vil gå i fra alt som har med Gud å gjøre. Dette er noe jeg ikke ønsker.
Hva skal jeg gjøre? kan dere gi meg et godt svar?



Hei og takk for spørsmålet ditt!

Da vi verken kjenner deg eller kjæresten din, kan vi bare gi deg noen generelle råd og reflektere litt rundt problemstillingen du står midt oppe i.

I utgangspunktet er det en fin ting at kjæresten din er ærlig med deg og forteller om tvilen sin og at han synes det er kjedelig å gå i kirken. I et forhold er det er viktig at man snakker sant og er ærlige med hverandre om det man går og føler på. Det er naturlig å ha mange og vanskelige spørsmål i forhold til troen og å kjenne på tvil, og det er sunt å få reflektere åpent om det sammen med trygge kristne. Mange ganger kan en vokse på og vokse sammen ved å reflektere over tro og tvil og studere Bibelen sammen, andre ganger går tvilen over til vantro og gir avstand i forholdet. Vær også oppmerksom på at påvirkningen kan gå begge veier, du kan påvirke han med troen din, men du kan også bli påvirket av tvilen hans.

Les også: Frelse

Du sier at du ønsker en kjæreste som oppmuntrer deg til å lese i bibelen, gå i kirken, be osv. Dette er veldig gode ønsker for en kjæreste. Forhold der man har åndelig fellesskap og ber sammen  har potensiale til å bli gode, sterke og varige forhold.

Dere har vært sammen i 3 år og har hatt et godt forhold. Vi vet ikke alderen deres, men i ungdomstiden er det slik at man forandrer seg mye på mange plan. Både personlighet, tro, holdninger, verdier, interesser og fokus kan endre seg og vil kunne skape et større skille mht valg, livsstil, vaner og grenser når man blir eldre enn når man er ung tenåring.

Noen synes ikke det er et problem å være kjæreste med en som ikke deler troen, for når man er kjærester er man ofte så forelsket og positiv til hverandre at man ikke synes det er noe problem. Men etter hvert som forholdet utvikler seg, så kan det oppstå utfordringer mht aktiviteter, interesser, filmer, alkohol, fysiske grenser og sex.

Det at du er forelsket i kjæresten din nå trenger ikke å bety at dere passer sammen som ektefeller, så det er viktig at du ikke bare lar følelsene bestemme hvem du skal velge.

Les: Å være kjærester uten å dele tro

De fleste av oss har både venner og familie som har annen tro, meninger og verdier enn oss selv, og vi er likevel glad i dem og trives godt sammen med dem. Det å ha en ektefelle som ikke deler samme tro og verdier vil være mye mer utfordrende siden en da skal dele hele livet og livsinnholdet sammen. Da er det viktig å stå sammen, støtte hverandre, forstå hverandre og trekke i samme retning. I 2 Kor 6,14, står det at vi ikke bør gifte oss med noen som ikke deler troen, fordi troen er så sentral for livet en lever, for fellesskap, forståelse og samhold, for valg, vaner, livsstil, interesser, aktiviteter og engasjement, for verdier og holdninger.

Les: Gifte seg med en ufrelst

Du forteller at dere har vært sammen i 3 år. Det er lang tid å være kjærester. Hva ønsker du med dette forholdet? Ønsker du å finne mannen du skal dele livet ditt med? Hvis du ønsker å finne «den rette» vil vi anbefale deg at du tenker godt igjennom hvilke kvaliteter du anser som svært viktige for deg. Kan kjæresten din være «den rette»?

Dersom du finner ut at kjæresten din ikke er den personen og du avslutter forholdet, så forklar ham hvorfor du ikke ser en fremtid i forholdet. Det er en ærlig sak og det er viktig at du tar ditt eget valg i forhold til dette. Hans tro er ikke ditt ansvar. Gud er stor nok til å lede nye mennesker inn i livet til kjæresten din hvis det er det Gud vet at han trenger for å komme tilbake til troen. Du er ikke kjæreste på rett grunnlag dersom du er det for å redde han eller hjelpe han. Du kan påvirke vel så mye uten å være kjæreste. Dersom han forlater troen hvis du slår opp, er han ikke kristen på rett grunnlag. (Joh 3,3)

Dersom du ikke ønsker å finne «den rette» på nåværende tidspunkt bør du tenke gjennom om det er riktig av det å være kjæreste med ham. Da planlegger du egentlig allerede å gjøre det slutt og det er på en måte å føre den andre bak lyset. Og jo lenger dere er sammen, desto vondere vil et brudd bli. Dersom du velger å fortsette forholdet og se hva som skjer, bør du være bevisst på hva du gir kjæresten din av deg selv. Vær da ekstra varsom på å beholde en ren samvittighet overfor deg selv og Gud.

Les: Hva sier egentlig Bibelen om å være kjærester

Er du fortsatt i tvil om hva du skal gjøre så søk Gud i bønn og snakk med en leder i menigheten eller andre voksne kristne som du kjenner og stoler på.

Lykke til!

Les også: Kjæresten er ikke kristen / Vil at kjæresten skal bli kristen

Hilsen GuttogJente.no