Man er født enten...

man er født enten hetro, bifil eller homofil. hvorfor sier dere da at det er homofile "følelser"? og hvorfor sier dere at det er galt å gå inn i et homofilt forhold?
hilsen jente 14.

Hei og takk for spørsmålet!

Homofili er et svært stort tema som det ikke er mulig å redegjøre godt for som svar på et spørsmål, men vi kan dele noen refleksjoner og tanker med deg.

Når det kommer til seksuelle legninger finnes det rett og slett veldig lite sikker kunnskap om årsak. En periode trodde man at det var en medfødt legning, men i dag tenker de fleste at det handler om en kombinasjon mellom arv og miljø. Vi er alle født med et unikt genmateriale, vi er født som seksuelle vesen, og så møter vi ulike mennesker, kulturer og opplevelser som alt er med på å påvirke og utfordre oss i en eller annen retning.

Det finnes altså ingen fasit på dette. Det finnes mange forskjellige teorier om homofili, men ingen vet med sikkerhet hvorfor noen mennesker kjenner erotisk og seksuell tiltrekning til mennesker av samme kjønn som dem selv. Det eneste som er sikkert er at alle mennesker uansett bør behandles med den samme respekt.

Hvis du ønsker å forstå mer om hva Bibelen sier om Homofili kan vi anbefale boken “En annerledes vei” av Espen Ottosen på Lunde forlag.

Vi kan også anbefale deg å lese intervjuet med Sam Allberry som selv kjenner på homofile følelser, men som har valgt å lege som singel: Kristen, singel og stolt. Du kan også høre på podcastene fra et seminar med Sam Allberry og Olof Edsinger: Identity in Christ

Les også: Hvordan kan man få vite at man er homo? /  Kristen gutt 14 med homofile følelser