Snart gift - praktiske spørsmål om sex

Hei!
Jeg skal gifte meg om noen uker, og lurer på hva som skjer etter at man har hatt samleie. Hva skjer med sæden som har kommet inni sjeden. Blir den der? Kommer den ut igjen? Må man tørke den bort? Må man vaske seg etterpå (sånn før man sovner om man har sex på kvelden).

Det er så mye ukjent i det der, samtidig som vi gleder oss veldig. Håper på et godt svar.

Hei

Etter at man har hatt samleie sammen og mannen har fått utløsning i skjeden, er det normalt at sæden renner ut igjen. Alt vil ikke renne ut med det samme, og dersom en ligger renner det ikke så fort ut som om en reiser seg opp. Man kan enten tørke med papir eller håndduk som man har ved siden av seg.

Det er lurt å tisse etter sex. Dette fordi under et samleie vil det også komme en del bakterier rundt skjeden til jente. Urinrørsåpningen er rett ved siden av skjeden og det kan komme bakterier inn og gi urinveisinfeksjon. Tisser man etterpå vil disse bakteriene bli skylt ut.

Dere finner nok ut etterhvert hvordan deres rituale vil være, men mange synes det er godt å vaske seg etter de har hatt sex. Det handler både om lukt og om å vaske sæd og skjedevæske fra kroppen, men også for å hindre at sengetøyet blir vått.

Ellers er det forskjellig hvordan første samleie oppleves. For noen kan det være smertefullt, for andre igjen ikke vondt i det hele tatt. Ved det første samleiet kan det pga jomfruhinnen (skjedekransen) føles litt trangt og hos noen kan det oppstå en liten blødning fra denne. Etter hvert vil dette bli bedre. Bruk god til, slapp av og vær trygge på hverandre. Gi beskjed om hvordan det er for deg slik at dere kan bruke den tiden du trenger, da vil det bli en god opplevelse for dere begge.

Vi kan anbefale dere å lese disse artiklene: Hva skjer i kroppen til en kvinne når hun har sex? og Hva skjer i kroppen til en mann når han har sex?

Lykke til!!