Ulykkelig forelsket

Hei!
Jeg har vært forelsket i han samme gutten i snart fem år nå, men problemet er at han ikke er forelsket i meg :/ Jeg klarere ikke å slutte å like han, og jeg tror det som må til for at jeg skal klare å slutte er at jeg må finne en annen jeg faller, men det er ikke så lett siden jeg vet ikke om noen andre kristne som går på skolen min. Har dere noen tips om hvordan jeg kan få han til å like meg? (Evenuelt hvordan jeg skal klare å glemme han?)

Hei

Det kan være vondt å være forelsket når det ikke blir gjengjeldt. Du sier ikke noe om dette er en gutt du kjenner godt, og om han vet at du liker han. Jeg må derfor svare på to måter.

Kjærligheten kan uansett ikke tvinges. Men du kan passe på å være den du er, naturlig og ekte, slik at han ser deg. Dersom du er avstandsforelsket, bør han få oppdage at du finnes, så da trenger du å gjøre deg synlig og vise interesse for ham. Det beste er om dere kan bli kjent å få et vennskapsforhold først. Men han kan jo heller ikke vite at du er forelsket i han hvis du ikke viser det! Men du må også være forsiktig med å vise det for mye, for gutter liker ikke at man er overentusiastisk og påtrengende. Det er fint å si hei når du møter han, smile og være hyggelig. Det kan være en bra begynnelse til å komme i gang med en samtale, og etterhvert vil det blir mer naturlig at dere snakker sammen. Ta ting litt som det kommer, men allikevel må du også vise at du er der - men ikke overdrive.

Dersom han vet om deg, kjenner deg og likevel ikke er interessert, er det beste for deg er å prøve å glemme han. Det vil bare ødelegge deg enda mer om du skal vente på hans oppmerksomhet, og tenke at det blir dere to en gang. Det er alltid vanskelig å komme over noen om man har likt dem veldig lenge, spesielt hvis det har vært slik at det aldri har skjedd noe mellom dere, at han ikke har likt deg tilbake. Det kan komme til å ta tid, men det beste du kan gjøre er likevel å prøve å slutte å se for deg dere to sammen. Slike tanker vil bare holde fast på forelskelsen. Du trenger å gi slipp på følelsene og ha tro på at det finnes en annen gutt for deg der ute. Det finnes mange kristne gutter, om ikke på din skole. Bare vær tålmodig, så dukker det nok opp en du liker enda bedre. Det er uansett ikke lurt å skaffe deg en kjæreste bare for å erstatte følelsene dine.

Bruk tiden på å være sammen med venner, gjør det du synes er gøy å bruke fritiden på. Prøv å ikke være for mye alene med tankene dine. Det er aldri lurt å være alene når man hele tiden har triste tanker, da blir det mest sannsynlig bare verre. Kjærlighetssorg går over med tiden selv om en ikke har tro på det selv. Du vil nok møte en gutt som ser deg for den du er og som blir glad i deg.

Les også:

Hvordan gi slipp på følelser?
Forelsket i jente som er forelsket i bestevennen min
Hvordan slutte å like gutt i klassen

Lykke til.